Stora variationer i utbildad fritidspersonal

Det är stora skillnader i hur stor andel av fritidshemspersonalen som har en pedagogisk högskoleexamen. I Sala är 24 procent av fritidspersonalen utbildad medan motsvarande siffra i Surahammar är 63 procent, enligt statistik för 2017 från Skolverket.

Publicerad

– På vissa ställen finns det lite utbildad personal. Det varierar väldigt kraftigt inom och mellan kommuner, säger Ann Ludvigsson, lektor i pedagogik vid Jönköpings universitet, till Nyhetsbyrån Siren.

Den utbildade personalen på fritidshemmen minskar stadigt. Andelen heltidstjänster med pedagogisk högskoleexamen var 39 procent 2017 i riket. 1997 låg andelen på 73 procent.

– Grundlärare med inriktning mot arbete i fritidshem, som de just nu heter, vittnar många gånger om att den pedagogik som de har i sitt bagage inte får komma fram på det sätt som de skulle önska, för i samarbetet med andra lärare i den obligatoriska skolan betraktas de ofta som hjälplärare eller resurslärare. De får jobba med sådant som de kanske egentligen inte har kompetens för, istället för att använda de kunskaper som finns i fritidshemmet. Det är en stor problematik, säger Ann Ludvigsson.

Carin Falkner, också hon lektor i pedagogik vid Jönköpings universitet, förtydligar med ett exempel:

– Det kan vara så att de som jobbar i fritidshemmet har vissa ansvarsområden under den obligatoriska skoldagen. Det är inte ovanligt att de ansvarar för rastverksamhet och planerar den på ett pedagogiskt vis. Men så kanske någon lärare är sjuk och då använder man lärarna i fritidshemmet som timvikarier. De rycks från det som de har planerat och har kompetens för, och sätts in någon annanstans för att lösa en akut situation. Barnen går miste om den planerade verksamheten och fritidshemslärarna blir frustrerade som används på det här sättet, säger hon.

Powered by Labrador CMS