När det som bäst behövs stämde det för Emil Skärås. Efter att ha varit snabbast av alla på morgonens warm up slutade han sexa på VM i belgiska Genk. Foto: Energy Corse

Västeråsföraren VM-sexa och bäste svensk

VM-sexa bland 105 startande. Västeråsföraren Emil Skärås imponerade när den internationella kartingklassen KZ2 avverkade sitt VM i Genk i Belgien. – En fantastisk helg! Jag är riktigt nöjd med min och teamets prestation, säger Skärås, som haft en strålande säsong.

Publicerad

Det blev den i särklass tuffaste finalen i hela min karriär

Till den här säsongen fick 20-årige landslagsföraren Emil Skärås från Västerås förtroendet att ingå i ett av de bästa proffsteamen, italienska Energy Corse. Utmaningen har varit stor att slå sig in bland de etablerade elitåkarna från södra Europa.

Men det har Västeråsföraren klarat galant.

Som grädde på moset denna debutsäsong med proffsstallet blev det årets bästa placering internationellt när det som bäst behövdes.

VM-tävlingen var något Emil Skärås siktat på under en lång tid.

Långt innan snön smälte här i norr var den 20-årige landslagsföraren från SMK Västerås Karting nere i Italien med sitt nya proffsteam för att träna. Siktet var redan då inställt på VM i belgiska Genk, andra helgen i september.

– Det är oerhört tufft där nere. Minsta misstag gör att du genast blir omkörd. Är du inte med redan från början av tävlingen blir resten svår, säger Emil Skärås om världsmästerskapet.

Nu när det behövdes som bäst var han trea på det inledande tidskvalet. Trea bland 105 startande.

– Vilken lycka! Det gjorde också att helgen blev enormt mycket lättare då jag med den inledningen fick starta från första startled i alla kvalrace, konstaterar han.

Ändå var det tufft. 105 av världens bästa på plats i klass KZ2, växlade kartar som gör upp mot 170km/h för vuxna förare. Efter fredagens tidskörning var det dags för sex stycken kvalrace. Det gav en vinst, tre andraplatser och en fjärdeplats, vilket gjorde att Västeråsföraren var tvåa totalt efter lördagen.

– Så otroligt skönt och kul!

Innan finalerna drog igång på söndagen kördes ett så kallat ”warm up”, samt ett sjätte kvalheat. Emil Skärås var näst snabbast av alla på warmupen, men ”bara” tia i det sista kvalracet.

– Oerhört grymt race. Många satte på det andra setet nya däck man har tillgång till för att kvalificera sig till final, men vi sparade däcken för att kunna vara med och slåss i själva finalen, säger Emil Skärås.

När poängen räknades ihop var han fyra totalt och den startpositionen fick han i finalen.

– Det blev den i särklass tuffaste finalen i hela min karriär. Ingen lämnar så mycket som en millimeter och du måste vara helskärpt i varje hundradel för att inte släppa någon före dig.

Starten blev bra för. Skärås höll sin position genom de första kurvorna, där risken alltid är överhängande för kollisioner, och kom ut som fyra. På andra varvet fick han en liten knuff av bakomvarande och tappade ner till femte plats. Där låg han sedan varv efter varv och jagade.

– De sista sju, åtta varven var hemska när däcken började ta slut och karten sladdade mycket, säger Emil.

Han tappade fart och när fyra varv återstod kunde han inte längre hålla emot utan blev omkörd. En krävande helg med 105 startande, varav 31 gick till final var över. Efter 23 varvs körning var han sexa i mål, och bäste svensk efter segraren Matteo Vigano från Italien.

– En fantastisk helg! Jag är riktigt nöjd med min och teamets prestation, även om det hade varit kul att få med sig en pokal hem, summerar Skärås.

Västerås landslagsförare Emil Skärås slutade sexa, och bäste svensk, bland totalt 105 startande när VM för den internationella kartingklassen KZ2 avgjordes i Belgien. Foto: Energy Corse
Powered by Labrador CMS