Foto: Fredrik Klevenhaus

Målet: Summer Meet ska få Sveriges bästa cruising

Summer Meet-generalen Klas Brink laddar inför bilträffens återkomst. Målet är att få till Sveriges bästa cruising. För att lyckas med det har man i år tagit fram en delvis ny cruisingsträcka för att testa om dubbelriktad cruising är ett lyckat koncept.

Publicerad

Inför årets upplaga av Västerås Summer Meet har arrangören Klas Brink skickat ut en pressrelease om vad man har ändrat till årets crusing.

– Vi har sedan vi körde igång Västerås Summer Meet 2017 blivit framröstade som Sveriges bästa motorträff, vilket var ett långsiktigt mål vi hade när vi drog igång men nådde redan första året. Västerås stad har sedan tidigare arrangerat cruising och finbilscruising på ett mycket bra och föredömligt sätt men den nuvarande politiska ledningen har tyvärr dragit sig ur arrangörsskapet vilket vi djupt beklagar, säger Klas Brink och fortsätter:

– Samtidigt som det ger oss riktigt stora problem ger det oss möjligheter att sikta mot att även arrangera Sveriges bästa cruising. Att lyfta Västerås Summer Meet till nästa nivå skulle stärka träffen och sin position som Sveriges bästa motorträff. Det kommer att bli en hel del jobb och kräva en hel del kapital för att nå det målet.

Han konstaterar ett det krävs stöd från besökare från när och fjärran för att få det att fungera, samt ideellt engagemang.

– Vi kommer liksom alla andra stora motorträffar i Sverige bli tvungna att ta betalt för de som kommer och cruisar men samtidigt försöka hitta lokala förmågor som kan ställa upp och hjälpa till. Jag med mitt team har redan fullt upp på fältet så det behövs andra krafter för att få till crusingen.

Utöver engagemang går det inte att bortse från den ekonomiska aspekten.

– Det krävs cruisingvärdar och en massa andra saker för att det skall vara genomförbart, vi kommer nog att behöva få in cirka 300 000 kronor utöver cruisingpassen för att lyckas med detta.

Innebär det att man kommer att vara tvungen att betala för att titta på finbilscruising eller cruisingen?

– Nja, vet inte riktigt. Vi hoppas kunna få till det lite mer frivilligt, typ att man tycker att det är värt något att se eventet och kan betala lite för det som staden tidigare bjudit på. Det är lite svårt att ha någon entréavgift och vi har ju tyvärr inga skatteintäkter heller, säger Klas.

Trots några frågetecken som behöver rätas ut har Klas Brink vidtagit andra åtgärder för att arrangera en lyckad cruising.

– Vi vill att publiken ska få en bättre upplevelse när de tittar på cruisingen och de som cruisar ska tycka att det att det är ännu roligare att cruisa. Vi har tillsammans med Polisen tagit fram en delvis ny cruisingsträcka där vi ska försöka oss på ett koncept med dubbelriktad cruising, vilket innebär att dom som cruisar möter varandra och på så vis får en trevligare upplevelse.

– Vi kommer att införa cruisingpass och vi kommer att försöka skapa ett antal ytor där de som cruisar kan rasta sig själva och sina bilar.

I stora drag kommer hela cruisingen att ske på Kungsänggatan och Sjöhagsvägen.

– Det innebär även att man minskar störningar för boende och minskar ner själva ytan där man cruisar mot tidigare, vilket gör det lättare ur ordningssynpunkt, avslutar Klas Brink.

Klas Brink. Foto: Helena Andersson
Powered by Labrador CMS