Möt Tezz Torsdotter Åkerman i en lång intervju om hur hon ser på Västerås flygplats och dess framtid – och hur det är att ha flera olika roller. Foto: Sofie Tejre

"Jag visste att det skulle bli en utmaning"

Hon kom rätt in i hetluften. Tezz Tordsdotter Åkerman tillträdde som vd för Västerås flygplats 2016 – samma år som bolaget gick med förlust med 64 miljoner. Nu, drygt två och ett halvt år senare, är ekonomin mer stabil – men diskussionen om flygplatsen finns kvar. Möt Tezz Tordsdotter Åkerman – vd:n som drivs av utmaningar.

Publicerad

Vi brukar säga lite skämtsamt att har man kommit in i det här är det som att drabbas av någon form av sjukdom som man aldrig blir frisk från.

Vårt första möte snöade inne, bokstavligen. Snö som fallit i massor under natten ställde inte bara till det för bussar och bilar, utan även för flygplanen.

– Jag är inte bara vd utan har två roller här. Jag är även flygplatschef och ansvarig för hela flygplatsen. Det innebär att jag kan vara ute med min operativa chef och titta på hur asfalten ser ut eller som i måndags när du skulle komma så var det en av våra plogbilar som hade havererat.

Tezz Tordsdotter Åkerman säger att hon trivs bra med att göra båda delarna, och att hon tror att det är en stor fördel om alla som arbetar på flygplatsen har kännedom om hela verksamheten.

– Vi är en liten organisation, och alla som jobbar i bolagets ledning arbetar även i den operativa driften vid behov. Så jag kan ibland hamna i incheckningen, steka hamburgare eller stå i taxfree-butiken. Jag tror det är viktigt. Vi gör ju det här tillsammans – och då måste vi alla också förstå det vi gör. Jag tror på ett synligt och aktivt ledarskap.

Tezz Tordsdotter Åkerman har varit vd sedan hösten 2016, samma år som flygplatsbolaget gjorde en förlust med mer än 64 miljoner kronor. Bland annat för att man sagt upp ett tidigare avtal med flygbolaget Nextjet.

– Det har alltid varit turbulens kring Västerås flygplats, men man kan väl säga att under min första arbetsvecka så blev det väldigt turbulent. Det är klart att det var ganska tufft att kliva in i det, för det handlar mycket om att möta de förväntningar som finns på ett bolag som finansieras av skattemedel.

Var du beredd på den starten?
Jag kan väl säga såhär, jag var nog ganska beredd på att det skulle vara diskussioner kring flygplatsen, och att det skulle bli en utmaning – vilket det är för alla regionala flygplatser som finns i Sverige. Men det som var speciellt var att resultatet var så extremt för 2016.

”Det är svårt att lägga fram tioårs-planer för det händer så mycket, det är också den stora utmaningen. Jag har svårt att slita mig från jobbet, för jag tycker jobbet är så otroligt roligt.”

Jag hade bestämt mig för tre saker när jag var yngre – jag skulle aldrig flytta från Stockholm, aldrig gifta mig med en pilot och aldrig bo i ett hus. Det blev fel på alla tre punkterna

Tezz Tordsdotter Åkerman har jobbat inom flygbranschen i stort sett hela sitt yrkesliv, och har tidigare bland annat varit vd för Svenska Direktflyg AB. Att hon kom in i branschen var lite av en slump. Efter att hon säsongsjobbat på olika vintersportorter som ung hamnade hon på Arlanda, när hon kände att det var dags att hitta något stabilt i Stockholm.

– Därifrån har jag fått jobb på olika flygbolag och därför kommit in i den här branschen. Svenska Direktflyg AB fick jag vara med och bygga upp från start.

Att jobba med något annat har det sedan dess inte varit tal som.

– Vi brukar säga lite skämtsamt att har man kommit in i det här är det som att drabbas av någon form av sjukdom som man aldrig blir frisk från. När jag tittar runt omkring mig på flygbolag och flygplatser så är det samma människor som återfinns på olika platser, allt går runt.

Hon säger att en tjusning är att branschen är i ständig förändring, och att det aldrig blir statiskt.

– Det är svårt att lägga fram tioårs-planer för det händer så mycket, det är också den stora utmaningen. Jag har svårt att slita mig från jobbet, för jag tycker jobbet är så otroligt roligt.

Hon beskriver sig själv som en driven person – både som chef och som privatperson. Hon bor i Uppsala och är gift med en pilot.

– Jag hade bestämt mig för tre saker när jag var yngre – jag skulle aldrig flytta från Stockholm, aldrig gifta mig med en pilot och aldrig bo i ett hus. Det blev fel på alla tre punkterna, säger hon med ett skratt.

Hon beskriver det som att hon lätt kan fastna i det hon håller på med för stunden, och att det lätt blir så att hon är den som är sist kvar på kontoret. Men den fritid som finns ägnar hon till att vara ute i naturen. Hon åker gärna båt och långfärdsskridskor – och har åkt utförsåkning på elitnivå när hon var yngre.

– På hösten tar jag upp båten, och sen tar jag fram långfärdsskridskorna. Sen rider jag gärna, och åker gärna till Island när jag har tid för att rida islandshäst där. Men jag skulle ändå säga att vi i familjen, trots att vi jobbar med flyg, reser ganska lite tillsammans. Det kanske har att göra med att vi reser så mycket i våra jobb.

Foto: Agneta Gelin

Hur det ser ut här om tre år handlar dels om hur vi kan uppfylla de ägarkrav som finns, men det handlar också väldigt om vad som händer i omvärlden.

Flygplatsens vara eller icke vara är ofta i fokus för den politiska debatten i Västerås. Något som Tezz Tordsdotter Åkerman var helt införstådd med när hon började, för så var det redan under de åren hon jobbade på Svenska Direktflyg AB, som då trafikerade Västerås flygplats.

Hur är det att jobba i en verksamhet som ständigt är i fokus för debatten på det sättet?

– Jag har aldrig jobbat i kommunal verksamhet förut – jag kommer från den privata världen – och det är klart att jag ser en stor skillnad. Jag ser det så här. Väldigt ofta debatteras infrastrukturen i Västerås, men då lyfts flygplatsen ut. Jag menar att vi behöver se infrastrukturen som en helhet och att vi ska vara oerhört stolta över att vi har både tåg, flyg, vägar och hamn. Vi måste ha en förståelse för att det ena inte utesluter det andra.

Hon poängterar att det är av stor vikt att lyfta fram de positiva sakerna som händer på flygplatsen också. För stadens, för medarbetarna och för framtida samarbetspartners och kunders skull.

Men kan du ändå ha förståelse för att debatten kan bli negativt laddad i och med minussiffrorna?

– Absolut, det är oundvikligt. Men jag tror att någonstans måste man släppa det som har varit. Varken medarbetarna, ledningen eller styrelsen som återfinns nu har ju egentligen något med den historiken att göra. Vi måste blicka framåt nu, och för att vi ska nå de mål som vi satt upp måste det finnas en trovärdighet för flygplatsens fortsatta existens.

2017 togs det fram nya ägardirektiv för flygplatsen. De innebär bland annat att flygplatsen får gå max 20 miljoner minus 2019.

– Att på två års tid ta något från minus 64 miljoner till 20 miljoner, det är en ganska tuff resa. För mig handlar det mycket om att vi inte gör det här ensamma, utan vi måste samverka: med politiken, näringslivet – men också med våra kunder och brukare här på flygplatsen.

Under 2018 har man genomfört en omorganisation, och som ett led i den var flygplatsen tvungen att dra ner på personal.

– Min uppfattning är att det här ändå har mottagits på ett positivt sätt. Det finns en stor förståelse, framför allt efter 2016. Jag brukar säga såhär: det finns en samhällsnytta med att ha en flygplats men det finns ingen samhällsnytta att ha ett bolag som går med 64 miljoner back. Jag försöker, i mitt sätt att kommunicera med mina medarbetare, alltid att lyfta fram de ekonomiska aspekterna.

Var tror du Västerås flygplats är om tre år?

– Vi ser ju att hela branschen står inför stora utmaningar. Men här i Västerås har vi något som ingen annan flygplats har, och det är det antalet flygskolor som bedriver utbildningarna. Den delen ser jag gärna att man skulle kunna utveckla ännu mer. Självklart vill vi också ha mer kompletterande trafik. Men hur det ser ut här om tre år handlar dels om hur vi kan uppfylla de ägarkrav som finns, men det handlar också väldigt om vad som händer i omvärlden.

Och för egen del, hur länge tror du att du blir kvar?

– Tills man beslutar sig för att lägga ner flygplatsen, säger hon och skrattar. Nej, skämt åsido, den frågan är ganska svår. Så länge man inte går till jobbet och känner ”usch, vad tråkigt det är”, då ska man vara kvar. Jag har alltid sökt mig till den här typen av verksamheter – gärna med lite utmaningar. Många kanske såg mig som en som skulle komma in här och fixa till det och sedan gå vidare, men så är det inte. Jag utmanas av att driva organisationen framåt i positiv anda.

Tezz Tordsdotter Åkerman

Bor: Vreta utanför Uppsala, i ett hus vid Mälaren
Familj: Man 
Ålder: 52
Favoritplats i Västerås: Västerås flygplats. Det finns massor med fina sevärdheter i Västerås, men den största anledningen till att jag är här är ju flygplatsen. Och det är här jag helst är när jag är i Västerås tillsammans med mina medarbetare.

Vem är den senaste du har ringt?
”Min lillebror”.

Vart åker du helst på semester?
”Den är svår… Jag seglar nog helst med min segelbåt i Stockholms ytterskärgård.”

Hur mycket pengar har du på banken?
”Tillräckligt för att känna mig trygg för oförutsedda händelser.”

Vilken var den första skiva du ägde?
”Det var svårt… jag är uppväxt med kassettband. Men den första skiva jag kom ihåg.. Det måste varit en ABBA-skiva.” 

Powered by Labrador CMS