Stefan "Totte” Carlsson i sin blå Chevrolet Camaro under Mantorp Drag Revival på klassiska dragracingbanan Mantorp Park i Östergötland. Foto: LCR.nu

Dragracing: Blandade resultat för västeråsarna

Den intensiva tävlingssäsongen för Västerås dragracingförare fortsätter. Här kommer en rapport från bland annat Mantorp och Gardermoen av vår reporter Laurence Richt.

Publicerad

Skakig avslutning av ”Totte” Carlsson

Stefan ‘Totte” Carlsson tävlade i den andra upplagan av Mantorp Drag Revival, där teamet ställde upp med sin blå Chevrolet Camaro i ett starkt startfält med 24 stycken Top Doorslammer-bilar på den klassiska dragracingbanan i Östergötland.

Tävlingen började bra när ”Totte” satte helgens snabbaste repa i första kvalomgången på 4,1423s/280,48km/h, som gav en slutlig åttonde kvalplats i övre halvan av de 16 team som gick vidare till eliminering.

Helgen påverkades dessvärre av däckskak och mekaniska problem i automat-delen av transmissionen. Problemen fortsatte in i elimineringen på söndagen där Carlsson förlorade första omgången mot Anders Edh, medan slutliga vinnaren blev kvaltrean Michael Nord från Hindås.

Tävlingen var inte en mästerskapstävling och påverkar därför inte den EDRS-tabell där västeråsaren ligger fyra, men teamet inte kör mer i år och avstår sista deltävlingen i Kauhava, Finland.

Stefan Carlson och teamet satsar på att köra hela serien 2020 och arbetet för nästa säsong har redan börjat.

Seger och haveri i Norge

När Drag Challenge 2019 kördes på Gardermoen Raceway, norr om Oslo i Norge, fanns EM-ledande västeråsaren Janne Ericsson i Pro Modified samt Pelle Arvidsson i ProStreet med i startfältet.
Tävlingen var den tredje deltävlingen av fyra i EDRS Nordiska serien och påverkar inte EM-resultaten i ProMod. Janne Ericsson kom in endast en poäng bakom dalmasen Andreas Artursson, som dock inte körde tävlingen. Det största motståndet skulle komma från flerfaldige Europamästaren Micke Gullqvist.

Redan i första kvalrundan satte Gullqvist snabbaste kvaltiden med 5,914s, men drivaxelproblem och slutkört för stockholmaren.

Även Janne hade problem med bakaxeln, först havererade differentialen och redan här funderade man över om man skulle byta till reserv-diffen. Skulle denna också gå sönder skulle det hägrande Europamästerskapet vara i fara. Teamet valde att köra vidare, slutade på en andra kvalplats och söndagens eliminering var upplagd.

Första rundan blev en solorunda efter att kvalsjuan Olof Andersson hade fallskärmsproblem i kvalet och kört sönder sin Cheva 57a. Janne körde en fin 5,898s/387,85kn/h, men i semifinalen dök ett orosmoln upp då allt pekade på att även den nya differentialen hade gått sönder. Haltade i mål på 11 sekunder, men gick vidare till final.

Närmare undersökning av bakaxeln visade inga problem och Ericsson gav allt i finalen mot Lars Järpler i sin svarta Pontiac Firebird. Ytterligare en slingrig repa utan gaslyft gav seger och Janne Ericsson leder nu EDRS ProMod-serien på 386 poäng före tvåan Peter Kunc på 319. EDRS-mästerskapet avgörs i samband med EM på Tierp Arena 22–25 augusti.

Janne laddar nu för kommande helg då han kör den fjärde av sex EM-deltävlingar i tyska Hockenheim. Han leder EM-tabellen på 258 poäng före Andreas Arthursson 242p och Mikael Gullqvist 231p.

Pelle Arvidsson åkte till Norge för att gottgöra elimineringsbesvikelsen i Tierp, men körde dessvärre sönder en vevstake i kvalet där han slutade på en 15:e plats. Skadan var inte reparerbar på plats så teamet fick återvända till Västerås för att se över skadan.

EM-ledande Janne Ericsson tävlade på Gardemoen Raceway i EDRS Nordiska serien. Nästa EM-deltävling körs på Hockenheim kommande helg. Foto: LCR.nu
Powered by Labrador CMS