Västerås CVB vill locka fler möten till Västerås. Foto: Mostphotos

Spindeln i nätet som lockar de stora mötena till Västerås

Att ordna en kongress är allt som oftast ett samverkansprojekt mellan flera olika aktörer. På Västerås convention bureau jobbar de som spindeln i nätet för att hjälpa den som vill arrangera det bästa möjliga mötet – de jobbar också för att locka fler kongresser och konferenser till Västerås.

Publicerad

Västerås CVB är en icke vinstdrivande organisation som har som uppdrag att marknadsföra och profilera Västerås som mötesstad. De är en del av Västerås marknad och näringsliv AB, som är ett kommunalt bolag.

– Vårt uppdrag är kort och gott att få fler möten till Västerås, säger Catarina Söderholm projektledare på Västerås convention bureau.

Västerås CVB genomför inga arrangemang själva, utan fungerar som en brobyggare mellan flera olika aktörer, för att skapa bästa möjliga förutsättningar för de som vänder sig till dem för att arrangera ett möte i Västerås. De jobbar även uppsökande, för att få fler att förlägga sina möten i Västerås, och då riktar de främst in sig på kongresser.

Framtiden formas i Västerås – här tas avgörande politiska beslut

– Vi "lobbar", och försöker få kongresser att komma hit. Kongresser har väldigt långa ledtider, så vi bearbetar möten just nu som kanske vill komma år 2023, 2024. För konferenser är det kortare ledtider och då handlar det oftast bara om en aktör, säger Catarina Söderholm.

– Om Västerås ”vinner” en ansökan om en kongress är det väldigt många aktörer som ska samspela. Det ska vara någon som tar hand om gästerna på plats, det kan behövas transport och boende. Så det är väldigt brett arbete när vi får en kongress hit, säger Magnus Eriksson, även han projektledare.

Ett annat, och kanske det största, uppdraget för organisationen är att hitta och stötta de som kan stå som lokala värdar för de olika kongresserna.

Här byggs Västerås nya supermoderna mötesplats

– Man behöver ofta ett lokalt engagemang för att en kongress ska komma till staden. Det är aldrig vi som ansöker om ett möte eller en kongress, utan vi hjälper och stöttar upp den lokala aktör som kan tänkas vilja stå som värd, säger Catarina Söderholm.

Mycket av deras arbete går ut på att identifiera det som västeråsarna är extra bra på, och uppmuntra dem till att söka ett specifikt möte eller kongress som är kopplat till deras verksamhet. Det kan vara saker som är kända för gemene man: som att Västerås är ett starkt fäste när det kommer till energiteknik, men det handlar också om mer okända saker.

– Ett exempel är Västmanlands sjukhus som är framstående inom tarmkirurgi, där vi har en väldigt engagerad överläkare i Västerås. Där har vi hjälpt kirurgkliniken att ta hem Kirurgveckan, och det är ett ganska klassiskt exempel på hur vi jobbar. De kommer vara här flera dagar och bo på samtliga hotell i stan. De kommer att behöva en stor utställningshall och en stor middagslokal. Men det är saker som finns i flera andra städer, så hade vi inte haft en engagerad kirurgklinik så hade vi inte fått hit den kongressen, säger Catarina Söderholm.

Kirurgveckan kommer att äga rum i Västerås år 2022.

Stor konkurrens om mötena

Det är många städer som vill profilera sig som attraktiva mötesstäder, och det är stor konkurrens om de olika möten som arrangeras i Sverige. Convention bureus, som jobbar på ungefär samma sätt som i Västerås, finns i 22 städer runt om i landet.

– Här i Västerås har vi alla hårdvara som behövs: det är lätt att ta sig hit, det är lätt att ta sig mellan hotell och kongressanläggning. Men det som särskiljer varje stad är det lokala engagemanget. Mötet landar inte här om det inte finns ett starkt engagemang, det är jätteviktigt, säger Catarina Söderholm.

Vad ser ni för utmaningar för Västerås som mötesstad?

– Det vi ser att vi saknar många gånger är flera stora middagslokaler. Vi har ett etablerat kongresshus, vi har hotell och aktivitetsbolag. Men just när det gäller kongresser som kommer för flera dagar är det ofta flera större middagslokaler i city som skulle behövas, säger Catarina Söderholm.

Var är Västerås om tio år, skulle ni säga?

– Jag tror att vi kommer jobba ännu mer med att hitta möten som stärker det vi redan är duktiga på i Västerås. Att vi profilerar oss ännu mer och hittar möten som stärker varumärket för Västerås, säger Catarina Söderholm.

– I framtiden tror jag att det kommer vara ännu hårdare krav på att det ska vara hållbara möten, så det är viktigt att vi hela tiden har en uppdaterad omvärldsbevakning. Det kommer vara en sak att få hit mötet, men sen ska det genomföras på ett hållbart sätt, säger Magnus Eriksson.

Magnus Eriksson, Catarina Söderblom Foto: Sofie Tejre
Powered by Labrador CMS