Merchsweden – från UF-succé till aktiebolag

Först blev de Årets UF-företag i Västmanland. Sedan tog de hem titeln Årets UF-företag i hela Sverige. Men vad bli nu nästa steg för Merchsweden?

Publicerad

Idén är ganska enkel. Fredrik Rinaldo och Mickel Wallentin, 18 och 19 år gamla, står bakom företaget Merchsweden som via plattformen Instagram fungerar som en återförsäljare av märkeskläder och skor.

– Det är ett enormt detektivarbete att hitta produkter och få in i den mängden som vi har, säger Mickel Wallentin.

– Facebookgrupper, instagram, forum, ja överallt kan man få inputs ifrån. Det som har gjort att det fungerat så bra för för oss, tror jag, är att vi satt tillbaka allt vi tjänat i bolaget och satsat på marknadsföring, för att nå nya människor. Idag har vårt instagramkonto över 40 tusen följare, berättar Fredrik Rinaldo.

Det hela började med att de under andra året på gymnasiet startade Merchsweden som ett UF-företag. UF som står för Ung företagsamhet, och är en utbildning i företagande som riktar sig till gymnasieelever. Killarnas mål var tydligt redan från början: de ville ta hem titeln Årets Uf-företag.
Efter att det målet var uppnått och de vunnit tävlingen i Västmanland, vann de även SM i Ung företagsamhet. Efter vinsten väntade EM i Serbien. Där slutade Merchsweden på en fjärdeplats.

– Jag satte målet redan när jag gick i sjuan att jag ville vinna SM i UF, och det gjorde vi. Sen att vi kom till EM och kom fyra där, ja, det är vi väldigt stolta över, säger Fredrik Rinaldo.

Men nu är tiden som UF-företag slut. Efter att de kom hem från EM bildade de om sitt företag till ett aktiebolag.

– Vi lärde oss snabbt att det är väldigt annorlunda att driva aktiebolag mot för hur det är att driva UF-företag. Det är väldigt mycket regler och nya grejer som tillkommer och som vi behövt lära oss, så det tog en bra stund innan vi kunde komma igång igen, säger Fredrik Rinaldo.

– Det är också ett helt annat ansvar att driva aktiebolag, och andra kostnader, säger Mickel Wallentin.

Under början av 2019 har de också skaffat en kontorslokal i centrala Västerås.

– Vi hade redan tjingat den här lokalen innan vi ens hade åkt på SM. Vi visste redan då att vi ville fortsätta med det här. Vi visste också att så länge vi jobbar hårt och inte slösar bort de pengar vi tjänar så kommer det gå bra, säger Mickel Wallentin.

Eftersom de fortfarande går i gymnasiet, skyndar de till den nya lokalen så fort skolan är slut. Här kan de sitta och jobba till långt in på småtimmarna.

– Folk säger till oss: ni är de driftigaste personerna vi känner, hur orkar ni? Men svaret på det är att det inte är jobbigt. Det är det här vi tycker är kul, det är liksom vår fritid. På helgerna kan vi vara på kontoret 15 timmar om dagen, säger Fredrik Rinaldo.

Ni tar studenten till sommaren, blir det Merchsweden på heltid sen?

– Det är planen, säger Mickel Wallentin.

– Samtidigt är vi båda två personer som inte begränsar oss. Så det är svårt att säga att vi kommer göra exakt det här hela tiden, men vi har satt som mål att bygga upp koncernen till tio-miljoners-omsättning till 2020. För att göra det så kommer vi behöva starta upp lite fler bolag, och de planerna är vi redan igång med, säger Fredrik Rinaldo.

De pratar båda två om att skapa tydliga målsättningar, både för sig själva och för företaget, har varit nyckeln till att de har lyckats.

– Det är bland det viktigaste och jag tror att det är därför vi kan hålla på i femton timmar om dagen. Vi prickar alltid av: vi gör en lista varje dag och kör efter den, säger Mickel Wallentin.

– Vi sätter alltid upp mål: för dagen, för veckan, ett år framåt. Sen bestämmer vi hur ska följa upp dem. Det är väldigt viktigt, säger Fredrik Rinaldo.

Fredrik Rinaldo och Mickel Wallentin vann pris i kategorin "Årets UF-företag" Foto: Hakan Dahlin

Vad är Ung företagsamhet (UF)?

Ung Företagsamhet är en politiskt obunden och ideell utbildningsorganisation som utbildat gymnasieelever i företagande sedan 1980. Sedan 2010 utbildar man även elever på grundskolan. UF finns över hela Sverige, från norr till söder, genom ett nationellt kansli och 24 regionala föreningar.

Ung företagsamhet Västmanland har växt mycket de senaste åren. Läsåret 2016/2017 drev 876 elever UF-företag och läsåret efter så många som 1 122 elever. 2018/2019 har Västmanland haft högst tillväxt i Sverige. 1 575 gymnasieelever driver UF-företag under läsåret i länet.

Datum att hålla koll på:
19 mars – Västmanlands regionala mässa i UF-företagande på Aros Congress Center. 205 UF-företag har en plats på mässan – vilket betyder ungefär 1000 UF-företagare från hela Västmanland.

6-7 maj – SM i Ung företagsamhet, Stockholmsmässan i Älvsjö. Under dagarna kommer hundratals UF-företag från hela landet för att ställa ut, sälja och tävla med sina produkter.

Powered by Labrador CMS