ALMI Företagspartner Mälardalen 18-036, porträtt Billy Bergåker Foto: STEFAN TELL

Krönika: "Nu byts väntan mot en förväntan"

Jag vet inte hur ni upplever det men jag har en känsla av väntan, isolering och ett slags vakuum där jag ibland med uppgivenhet följer pandemiutvecklingen och presskonferenser från regeringen som drar åt med tumskruvarna för fler restriktioner. Restriktioner som är nödvändiga men som har fått förödande konsekvenser för många företag, senast främst för besöks- och restaurangnäringen som blivit oerhört drabbade.

Publicerad

Min väntan håller nu på att bytas mot förväntan om en annan vardag. Vi uppdateras via media om tidplaner för vaccinering och diskussioner med olika läkemedelsbolag. En sak står helt klart för mig och det är att alla inblandade verkligen gör allt för att vi ska vara färdigvaccinerade till sommaren. Jag har valt att tro på att det blir så. Det kommer att öppna upp många nya möjligheter.

I takt med att vaccineringen kommer att löpa på under våren så kommer vi sannolikt få lättnader kring restriktioner. Det är inte långt kvar nu så håll i och håll ut. Vi vill inte ha en ny pandemivåg som äventyrar lättnader i nuvarande restriktioner. De företag som lyckats med bedriften att vara uthålliga under detta pandemimaraton och fortfarande har krafter kvar behöver vi alla hjälpa på olika sätt så de står pall även för upploppet. Allt ifrån att Tillväxtverket och Skatteverket beviljar och betalar ut stöden snarast till att vi hjälps åt att gynna de lokala företagen.

Enligt en undersökning som vi på Almi nyss presenterade så har närmare sextio procent av Sveriges företag påverkats negativt av pandemin. Tjugo procent inte alls och tjugo procent går bättre än tidigare. De bolag som går bättre är till exempel exporterande bolag, bolag inom transport, bolag inom it- och telekommunikation, bolag inom samhällsbyggnad samt de bolag som med rekordfart kunnat ställa om sin verksamhet. Det fortsätter jobba på och investerar långsiktigt.

Redan i höst kommer vi se början på en helt annan näringslivsstruktur. Och vi konsumenter har ändrat våra beteenden. Företag har utvecklat sina affärsmodeller inte minst tydligare mot hållbarhet. Alla signaler vi ser från EU och regeringen har tydligt fokus på hållbarhet och digitalisering. Bolag somi sina verksamheter påverkar miljön negativt kommer att mötas av än tuffare utmaningar inte minst från kunder och leverantörer.

Nu längtar jag till sommaren. Att få gå på konsert, umgås med hela familjen, träffa vänner på restaurang, se film på stor skärm dvs. bio och till och med kanske boka en resa utan att behöva fundera på om jag vågar åka eller inte. Jag förstår att prisbilden och valfriheten att välja inte kommer vara lika stor som innan pandemin men att återgå till normala sociala kontakter är rena rama himmelriket för mig. Då kanske jag till och med kommer att ha dagar utan Teamsmöten i min kalender.

Powered by Labrador CMS