BUREN. Musikhjälpens direktsändning i 144 timmar innebär ett stort värde för staden som får stå värd.

Det väntas Musikhjälpen betyda för Västerås

Musikhjälpen arrangeras i år i Västerås. Västerås Marknad & Näringsliv AB hoppas på att besökarna genererar omsättning i butikerna i centrum.

Publicerad

Den 9 december är det dags för svenska folket att följa årets upplaga av Musikhjälpen.

Insamlingsevenemanget Musikhjälpen startade 2008 och de första sex åren sändes programmet från Malmö och Göteborg varannat år. Men sedan 2014 har programmet varit på turné i Uppsala, Linköping, Örebro, Umeå, Lund och 2019 – i Västerås.

Lyssnarna och tittarna har på senare år lyckats skapa cirka en halv miljon engagemang och samlat ihop mer än 50 miljoner kronor.

Alf Westerdahl är enhetschef för strategiska projekt på Västerås Marknad & Näringsliv AB:

– Vi har inte satt upp några faktiska mål, men det vi vet är att när Musikhjälpen var i Lund förra året uppmättes värdet av exponeringen i Musikhjälpen till ett värde av 8 miljoner kronor.

Men Alf Westerdahl berättar att man har satt upp tre punkter vad man vill åstadkomma med Musikhjälpens besök i Västerås:

1. Produktionen ska uppleva det som en bra stad.

2. Det ska vara en folkfest.

3. Marknadsföra Västerås med Musikhjälpen.

Det man från Västerås Marknad & Näringsliv AB:s ser är att Musikhjälpen på Stora torget kommer öka attraktionskraften och på så sätt locka många besökare in till Västerås centrum. Det kommer i sin tur generera omsättning för verksamheterna i centrum, som butiker och restauranger.

Några siffror redan nu på om arrangemanget generar hotellnätter finns inte, förklarar Westerdahl. Men produktionen från SVT och Sveriges Radio är på 150 personer som jobbar i treskift under 10 dagar.

Powered by Labrador CMS