Företagen ger Västerås stad höga betyg

Företagare i Västerås ger kommunens service fortsatt bra omdöme och särskilt myndighetsområdet Serveringstillstånd får ett mycket högt betyg. Västerås stad ligger kvar på Nöjd Kund Index (NKI) 75 från förra året och är en av fyra kommuner där alla myndighetsområden var för sig fått ett resultat på NKI 70 eller över. Det skriver Västerås stads näringslivsavdelning, Invest Västerås, i ett pressmeddelande.

Publicerad

Västerås stad arbetar ständigt med att förbättra service och bemötande som ett led i att erbjuda ett gott företagsklimat. Ett arbete som sker i förvaltningarna med stöd av Invest Västerås, en del av det kommunala bolaget Västerås marknad & näringsliv AB. Västerås ingår i en nationell servicemätning som årligen mäter kommunernas myndighetsutövning för företagare vilket resulterar i ett Nöjd Kund Index (NKI). I undersökningen ingick 188 kommuner och 17 förbund/gemensamma förvaltningar för 2019 års ärenden.

Västerås har hög placering bland jämförbara kommuner
För 2019 års hantering av ärenden bibehåller Västerås stad glädjande nog sitt NKI på 75. Företagen är fortsatt nöjda med Västerås stads service och ärendehantering och bland jämförbara kommuner ligger Västerås på en hög placering och har en bra svarsfrekvens på 57 procent vilket motsvarar 615 svar.

De sex myndighetsområdena som ingår i undersökningen är Bygglov, Brandskydd, Markupplåtelse, Serveringstillstånd, Miljö- och hälsoskydd och Livsmedelskontroll. Förra årets undersökning analyserades grundligt och alla verksamheter har fokuserat på sin utveckling baserad på analysen vilket har gett fortsatt gott resultat.
Invest Västerås har en roll som samordnare i arbetet och driver bl a en styrgrupp för NKI-arbetet där strategiska beslut för det gemensamma arbetet fattas.
– Jag vill börja med att tacka alla företag som svarar på enkäten, det är ett viktigt underlag för att fortsätta jobba med kommunens ärendehantering. Det är oerhört glädjande att företagen ger stadens myndighetsutövande och service ett så gott betyg och att alla myndighetsområden ligger på en hög nivå, på NKI 70 eller över, säger Eva Lilja, näringslivsdirektör Västerås stad och VD för Västerås marknad & näringsliv AB.

NKI för Västerås stad hamnar överlag på en mycket bra nivå. Målet är att alla sex myndighetsområden ska ha minst 70 i NKI, vilket räknas som högt betyg och gröna siffror i undersökningen. 2019 är Västerås en av fyra kommuner inom Stockholm Business Alliance (SBA) som når detta mål och för Västerås är det första året detta uppnås.

Powered by Labrador CMS