Peter Bergqvist, kontorschef Handelsbanken city är nöjd med de nya lokalerna. Foto: Helena Andersson

Banken har öppnat i nya lokaler: "Fyller våra behov"

En era är slut. Handelsbankens citykontor som har funnits i samma lokaler på Vasagatan sen 1968 har nu flyttat. I veckan öppnade de det nya kontoret i Gallerian. – Nu fick vi möjlighet att tänka nytt – att tänka framtid, säger kontorschef Peter Bergqvist.

Publicerad

Kontorschef Peter Bergqvist berättar att processen med att på något sätt skaffa nya lokaler eller bygga om har pågått över flera år då lokalerna gradvis blivit för stora och även otidsenliga.

– När kontoret på Vasagatan byggdes så var det en så kallad distriktscentral där bland annat uppräkning av företags dagskassor skedde och det är ju något som inte händer idag. Det var även upp emot 60 personer som jobbade där, jämfört med de cirka 20 som är anställda nu.

De nya lokalerna belägna i Dressmans tidigare butik i Gallerian är dryga 1000 kvadrat jämfört med de nästan 3000 kvadraten på Vasagatan.

– Nu fick vi möjlighet att tänka nytt, att tänka framtid. Vilket alltid är svårt i en befintlig lokal. Här fick vi mer eller mindre ett blankt papper och kunde rita något som verkligen är ändamålsenligt och fyller våra behov, säger Peter Bergqvist.

På frågan om man övervägde att flytta ut kontoret från centrum säger han att det aldrig var ett alternativ.

– Vi har redan kontor på andra områden i Västerås och det här är vårt citykontor. Det finns ett bra flöde här med många som arbetar i centrum, vilket vi vill ta del av. Även om man idag kanske inte lägger kontoren vid ett köpstråk utan lite vid sidan om som vi nu har gjort.

Huset var tidigare en galleria men ska nu bli ett företagshus där fastighetsägaren vill fylla på med olika verksamheter som banken ser fram emot att samarbeta och samverka med.

I den nya lokalen har man försökt att skapa ett kontor med bra flöde där man möts upp i entrén av en värd som hjälper och vägleder kunderna.

– Vi håller mest på med kvalificerad rådgivning och bokade besök då de mera vardagsnära tjänsterna och servicen digitaliseras mer och mer. Vi har sen länge inte längre någon kontanthantering på något av våra kontor utan då får man vända sig till ett automatiserat kontantcenter för att få hjälp.

Handelsbanken står nu inför en stor omstrukturering där man bland annat kommer att minska antalet kontor från 380 till 200. Hur tror han att det kommer att påverka verksamheten?

– De kontor som kommer att finnas kvar tror jag kommer att förstärkas med kompetens som tidigare funnits på regionbankerna som nu kommer att läggas ned, så vår förhoppning är att vi i framtiden kommer att få en ökad kompetens till vårt kontor.

I de ändamålsenliga lokalerna finns en entrédel och flera mötesrum där man kan sitta om man vill ha sekretess under sitt möte.

– Vi ska även kunna använda rummen bland annat till både stora och små kundträffar.

Mötesrummen är utrustade med all den senaste tekniken så att man kan jobba med online-möten som Skype och den typen av möten. Det är tänkt att de olika platserna i lokalen ska vara till för både online-möten och fysiska möten.

– Har man bara ett kort ärende så går det till exempel också att sitta vid mer informella och öppna sittplatser.

Peter Bergqvist berättar att det på kontoret finns något som han inte tror finns på något annat Handelsbankskontor.

– Det är en yta som vi kallar Mötestorg. Tanken med den är att vi vill ha en plats för samverkan, co-working för våra kunder och våra samarbetspartners, det är en yta för dem. Han säger att ett kundföretag till exempel skulle till kunna komma till Mötestorget och ha en anställningsintervju eller så skulle man kunna sitta här och arbeta istället för att sitta hemma.

– Vi vill att det ska bli en plats för möten, både mellan oss och kunder och samverkanspartner, men även mellan kunder. Den ytan tycker vi är lite spännande att få se vad den kan växa fram till och vår önskan är att få se att vi har massor med kunder och samarbetspartners som sitter här och samverkar.

Powered by Labrador CMS