Coronastängt - då får Daisy extra kärlek
Västerås flygmuseum har många klassiska flygplan. Men få av dem har lika spännande bakgrund som DC-3:an Daisy. – Hon var med och flög fallskärmshoppare vid Normandie under Dagen D, säger Håkan Lif från föreningen Flygande veteraner.
Flygmuseet är stängt för allmänheten och det råder ett stort lugn kring platsen. Men där inne pågår verksamheten för fullt. Flera av av medlemmarna i Föreningen Flygande Veteraner är här och skruvar på föreningens stolthet – Daisy som är den enda DC-3:an i Sverige som är i flygbart skick.
Det gamla planet, som ser ut att vara hämtat från en Indiana Jones-film, tillverkades åt den amerikanska armén i 1943, och har bland annat varit med under Dagen D då de allierade invaderade Normandie i slaget som sedermera kom att avgöra andra världskriget.
– Daisy var stationerad i Nordafrika och inför Dagen D flyttades hon upp till England för att släppa fallskärmshoppare vid Normandie, berättar Håkan Lif som är en av medlemmarna i föreningen.
Daisy deltog även i 75-årsfirandet av den historiska dagen, då släppte hon på nytt fallskärmshoppare på samma plats som under Dagen D.
Sedermera hamnade Daisy i svenska försvaret och användes fram till 1984.
– Under tiden hos svenska Flygvapnet hyrdes hon bland annat ut till Röda Korset som flög bistånd med henne i Etiopien, berättar Håkan Lif.
Nu för tiden är livet betydligt lugnare för Daisy. I hangaren på Flygmuseet tas hon väl hand av Västerås flygveteraner.
Ett par gånger i veckan träffas de teknik- och flygintresserade vännerna för att jobba med underhåll av planet.
Medlemmarna i föreningen kommer från stora delar av Mälardalen och kommer hit till Västerås för att skruva, putsa och serva Daisy.
Flygande Veteraner är en ideell föreningen som består av några certifierade tekniker, ett gäng piloter och flera övriga flygplansintresserade som jobbar under ledning av de certifierade teknikerna. Föreningen har även ett medlemskontor på Bromma flygplats och totalt finns det cirka 2 200 betalande medlemmar i föreningen.
– Jag är 69 år och jag tillhör de yngre här, säger Håkan Lif.
Trots coronapandemin har verksamheten pågått under våren med årlig service av Daisy, men medlemmarna är noga med att inte jobba för tätt.
– Det är sysselsättning. Här kan vi träffas och umgås utan att behöva vara så nära varandra.
Däremot har vårens program med medlemsflygningar för Daisy påverkats desto mer av coronan.
– Vi hade ett program som var väldigt gediget, men allt har ställts in. Alla kulturarrangemang och flygdagar som vi var uppbokade på lagts på is på grund av coronapandemin, säger Håkan Lif.
Även de bokade medlemsflygningarna har fått ställas in.
– Jag tror inte att vi kommer att gå upp med medlemspassagerare förrän förhoppningsvis senare i höst. Därför har vi bestämt oss för att tidigarelägga nedmonteringen av vingarna för inspektion, säger han.
När Västerås Tidning är på besök håller medlemmarna på att förbereda Daisy för provvägningen, vilket är ett krav för att få den ska vara godkänd för flygning.
Hur är det att flyga med Daisy?
– Det är en upplevelse. Det går inte att beskriva. Det här är mekanik, och att bara sitta där inne och höra motorn starta – man får gåshud!