Stora lokala framgångar vid fartfesten i Tierp
Förra helgen kördes EM i dragracing på Tierp Arena med stora framgångar för våra lokala förare – både på två och fyra hjul. Västerås Tidning var på plats.
Tre lokala förare, Pelle Arvidsson och Jan Ericsson från Västerås på fyra hjul samt Suras Kalle Lyrén på två hjul, fanns med i Tierp.
Här är deras insatser sammanfattade:
Jan Ericsson körde andra omgången i FIA Europeiska mästerskapet i Pro Modified, en bilklass där tävlande kör rörrams-chassin med kolfiber-karosser och val av tre olika motortyper – turbo-, kompressor- eller lustgasmatade V8- motorer med upp till 4 000 hästkrafter.
Första omgången av mästerskapet kördes på Santa Pod i England, där Jan Ericsson kvalade in på en andraplats men fick bryta semifinalen mot sjufaldige ProMod-EM-vinnaren Micke Gullqvist efter att västeråsaren fått tändstifts problem.
I första kvalomgången på fredagen kvalade nu Jan Ericsson in på en tredje plats, vilket han var nöjd med. Sedan blev kvalrundorna lite problematiska med växellådsproblem där teamet fick riva lådan mellan rundorna.
I femte och sista kvalomgången fungerade bilen desto bättre och Ericsson körde 5,8693s och slutade återigen som kvaltvåa.
I söndagens första eliminering vann han sedan enkelt över Marcus Perman (kval 17) som klivit som reserv då Rolf Simonsson utgått, 5,88s mot 6,36s.
Semifinalen bjöd på tufft motstånd i form av Mats Eriksson, som körde final i England i första deltävlingen. Västeråsaren hade snabbare reaktionstid, men motståndaren hade en snabbare tid till första fotocellen vid 60-fot. Dock fick Mats Eriksson problem halvvägs ut och Jan Ericsson gick till final med en tid på 5,8457s.
I finalen stod holländaren David Vegter som kvalade in som fyra på andra banan. Vegter fick ett rejält däckskak halvvägs, så Jan Ericsson kunde dra ifrån och vinna finalen.
Han leder nu EM med 26 poäng före Micke Gullqvist.
Fyra tävlingar återstår med Finland näst på tur. Nästa tävling på Tierp Arena är den 23–25 augusti.
Pelle Arvidsson, som kör en Dodge Dart i ProStreet-klassen, inledde kvalomgångarna lite skakigt. Han hamnade på tolfte plats efter första kvalomgången, nia efter andra med 7,7009 s, körde sedan under break-out-tiden på 7,60 sekunder med 0,0021s i fjärde, men i femte kvalomgången körde han så nära en perfekt tid för klassen. Pelle Arvidsson körde 402 meter på 7,6001 sekunder och gick in på ohotad första plats.
I första elimineringsomgången mötte han sedan dansken Preben Bærntzen som kvalat in på 16:e och sista plats i sin ’41 Willys. Detta borde ha varit en lätt munsbit för västeråsaren, men dansken hade både en snabbare reaktionstid på 0,06s mot Arvidssons 0,10 och än viktigare, han körde närmare klassens gränstid på 7,60s med sin 7,640s mot västeråsarens 7,668s. Pelle Arvidssons helg var därmed slut redan i första omgången.
ProStreet dragracing är en klass för bilar där man kör 402 meter, en quarter-mile (en kvarts engelsk mile är 1,6 km), med en ET så nära som möjligt 7,60 sekunder som möjligt. ET betyder elapsed-time, tiden från det att bilen börjar rulla tills att man korsar mållinjen. Kör man under 7,60s blir man diskvalificerad.
Upplägget i denna klass gör att det är mer ekonomiskt då det är bilkännedom och förarskicklighet som avgör mer än hur mycket pengar man kan investera.
För Kalle Lyrén från Surahammar, 2016 års Nordiska mästare i ProStock Bike, var Tierp International 2019 menat som lite av ett test. De senaste två åren har medfört blandade framgångar för Lyrén. Snabba rundor blandat med en vådlig krasch 2017.
Mycket jobb har gjort att Surahammarskillen nu tar en tävling i taget och kör det han hinner med, något sikte på att återta mästerskapet är inte aktuellt i år.
Torsdagen inleddes med ett test på den Kawasaki SuperComp Bike som han köpte förra säsongen. Klassen SuperComp Bike har en 8,50 sekunders index, det vill säga minimum tid från start till mål. Snabbare än det blir man diskvalificerad. Kalle kvalade in på en tolfteplats, men valde att inte köra mer i den klassen utan fokusera på ProStock Bike resten av helgen.
Där visade dock Kalle Lyrén klassen direkt när han satte sig på cykeln. Han körde på 7,0404 och 309,81 km/h i första rundan – nytt europeiskt rekord i hastighet!
I dragracing måste dock rekord backas upp av en till runda inom en viss procent, något som han gjorde direkt då han körde 7,0455 och 309,28 km/h i andra kvalrundan.
Kalle Lyrén fortsatte att höja ribban i tredje kvalrundan. 311,60 km/h på en snabbare tid 7,0222s och körde därmed den snabbaste hastigheten i ProStock Bike i Europa. Under tiden passade Fredrik Fredlund på att köra en snabbare tid med 7,0141s och övertog platsen som kvaletta.
Omgången efter satte Kalle på nytt europeiskt ET-rekord på 6,9775s, vilket han varvade med att höja hastighetsrekordet till 311,78 km/h i femte och sista kvalrundan. Kalle har redan det nordiska rekordet på 6,954s från 2018.
I söndagens första elimineringsrunda körde Kalle Lyrén själv i en så kallad bye-run då motståndaren Kenneth Holmberg från Norrtälje fått problem med växellådan under lördagens kval. Han fortsatte att sätta rekord genom att sänka ET-rekordet till 6,9695 sekunder. Fredlund vann sin semifinal mot fransmannen Bertrand Maurice som hade problem med sin cykel.
Finalen var upplagd för spänning, men motståndet försvann då Fredlund driftade mot mittlinjen och var tvungen att slå av halvvägs utmed banan.
Vilka tävlingar Kalle Lyrén kör fortsättningsvis i år är osäkert, men hans fokus och körskicklighet tillsammans med teamets känsla för att bygga en snabb cykel gör att konkurrenterna i de tävlingarna han kör får ett mycket tufft motstånd.