Finnslätten maxas med Mälarenergi: ”Full fart nu”
Finnslätten växer när flera företag utökar sin verksamhet och för att göra det möjligt bygger nu Mälarenergi ut sitt nät för el, vatten, avlopp, värme, kyla och internet.
På Finnslätten är flera företag på väg att expandera. Dessa behöver infrastruktur och därför håller Mälarenergi nu på att lägga kablar och rör i marken.
– Nu är det i full fart, säger Mälarenergis Anna Bärgård, kundansvarig för Finnslätten.
Ute på Finnslätten har Mälarenergi just nu sju anställda samt ett antal underentreprenörer som jobbar. Därtill görs det kontorsarbete med anknytning till arbetet på Finnslätten.
Grön omställning
Anna Bärgård tycker att det är ett viktigt projekt inte minst för att många av företagen på Finnslätten arbetar med det som kallas för den gröna omställningen.
– Klimatkrisen är vår största utmaning och vi måste börja lokalt, säger Anna Bärgård.
I alla väder
När Västerås Tidning är på plats håller Jimmy Ljungstedt, Mälarenergi Elnät, på att leta efter ett mantelfel, alltså en skada i det yttre höljet på den nylagda kabeln. Det regnar och marken är lerig.
– Vi har regnkläder och när det är blött är det lättare att hitta felet. Men nu får det gärna bli vinter, säger Jimmy Ljungstedt.
Den stora förändringen på Finnslätten är att man även ska bygga en mottagningsstation för att kunna ta emot mer el från regionnätet. Detta gör att effektuttaget, den mängd el som kan tas ut från nätet samtidigt, ökar med 30 procent.
– Det är förutsättningen för företagens expansion, säger Anna Bärgård.
Utöver el lägger Mälarenergi även ledningar för vatten, avlopp, fjärrvärme, fjärrkyla och internet. Teknikföretagen behöver ofta kyla i sin verksamhet.
Stordriftsfördelar
Anna Bärgård berättar att fjärrkylan delvis kommer från fjärrvärme som omvandlas till kyla och delvis från kylmaskiner. Kylmaskinerna drivs av el men det blir genom stordriftsfördelar mer effektivt med gemensamma anläggningar jämfört med att varje företag har sin egen anläggning.
När Mälarenergi höjer priserna brukar det leda till missnöje hos privatpersoner. Anna Bärgård säger att företagskunderna också måste betala avgifter till Mälarenergi, i proportion till de tjänster de använder.
– Priserna är väldigt styrda efter en rättviseprincip. Alla kunder ska betala lika. De betalar utifrån hur stor förbrukning de har, säger hon.