Västeråsaren Janne Ericsson fick bästa tänkbara start på den speciella dragracingsäsongen. Han kom till Mantorp mest för att testa den nästan helt ombyggda bilen – det slutade med seger i Mantorp Revival 2020. Foto: LCR.nu

Europamästaren från Västerås en vinnare direkt – testerna blev till en fullträff på Mantorp

Även dragracingen börjar smyga igång denna speciella idrottssäsong. För Västerås Europamästare Jan ”Janne” Ericsson blev det en flygande start.

Publicerad

Regerande Europamästaren i Pro Modified dragracing, västeråsaren Jan Ericsson, satsade hårt på att i år försvara det EM-guld han och teamet vann efter en hård fajt 2019. Teamet jobbade över vintern med många uppgraderingar på ProMod-bilen, men när 2020 sedan mer eller mindre ställdes in på grund av coronapandemin blev målsättningen att i alla fall testa de uppgraderingar man gjort.

Janne Ericsson körde test på Hudik Raceway i slutet av juni där han satte nytt banrekord samt fick positiva resultat med den nybyggda bilen. Alla större dragracingtävlingar ställdes in, men Mantorp Park beslutade att genomföra tredje upplagan av Mantorp Revival – dock utan publik – så var detta ett bra tillfälle att fortsätta med test och utveckling för Team Sundholm Welding.

– Vi är här för att testa, bilen är i stort sett helt ombyggd, sa Ericsson när vi stod i teamets tält inför tävlingarna.

En välkänd syn – Janne Ericsson överst på prispallen. Här närmast före finalkombattanten Mattias Wulcan. Foto: LCR.nu

Teamet anmäldes i klassen Pro X-treme, som innefattar bilar av liknande design som ProMod men med friare regler. Det är tillåtet att köra med traction-control (antispinn), skruvkompressorer (som ger högre övertryck) och annat som inte är med i FIA Pro Modified-reglementet. Till skillnad från ProMod som körs över en kvarts-mile (402 meter) så körs Pro X-treme liksom TopDoorslammer enbart över en åttondels-mile (201 meter). Avsikten med helgen var därför att fortsätta testa och se hur långt man kom.

När lördagen led mot sitt slut och alla helgens kvalrundor var körda, återfanns västeråsaren högst upp i kvallistan, bara någon knapp tusendel före Pro X-treme-förarna Mats Stefansson och Mattias Wulcan. Janne satte sin bästa kvaltid 3,8511s med en topphastighet på 308,22 km/h i sin andra kvalrunda, Stefansson på 3,8525s och Wulcan på 3,8543s. Kvaletta med eliminering på söndagen återstod och när det är tävling, då finns det bara en sak för Janne Ericsson. Att testa grejer är inte en av dem.

Tävlande i Mantorp Revival 2020 var även ProMod-konkurrenterna Jimmy Åhlund och Roger Johansson. Dock hade båda problem i kvalrundorna, framför allt med grepp och däckskak. Detta medföljde att Åhlund kvalade in på 14:e och sista kvalplats och fick därför köra mot Janne Ericsson i första elimineringsomgången, medan Roger slutade som kvalsexa.

På söndagsmorgonen hade team Olds '51 med mångfaldige ProStock-mästaren Jimmy Åhlund fått ordning på bilen, men hans helgbästa på 3,978s räckte inte mot Jannes 3,866s och Europamästaren gick vidare till kvartsfinal.

Roger Johansson gick vidare på elimineringsstegens undre halva efter att även han fått ordning på grejerna med 3,943s, men i andra omgången fick Roger återigen problem med sin Mustang och fick se sig slagen av Mattias Wulcan med 3,962s. I andra omgången fick Janne som kvaletta köra en solorunda då det var 14 tävlande i 16-stegen. En något lugnare 3,911s och 307,3 km/h.

Ericsson i semifinalen mot Stefan Jansson. Foto: LCR.nu

I semifinalen ställdes Janne mot Stefan Jansson i sin Corvette C4. Västeråsaren hade lane-choice (rätt att välja bana som resultat av bättre tid i tidigare omgång). Stefan Jansson, som precis tagit ett stort kliv upp till Pro X-treme, körde sin bästa tid för helgen med 4,428s, men blev ändå en lätt match för Janne med 3,894s och 302,4 km/h. På den undre halvan av elimineringsstegen fortsatte Mattias Wulcan med ytterligare en 3,9-sekunders-repa.

Det var nu upplagt för final mellan 2019-års ProMod-Europamästare och den snabbaste TopDoorslammer föraren i Europa. Mattias Wulcan som körde 3,666s på Summer Nationals 2016.

Wulcan hade en bättre reaktionstid med knappa tre hundradelar, men Janne körde om halvvägs in i racet och var först över linjen på 3,883s med 305,0 km/h över mållinjen mot Wulcans 3,966s (se filmklippet här nedan).
Vad som bara skulle vara ett test för Janne Ericsson blev tävling och seger. Detta är lite typiskt för Janne Ericsson och hans team, de jobbar alltid på högsta nivå och när det är tävling finns det bara ett sätt på – för att vinna.

Hur resten av 2020 ser ut för Team Sundholm Welding är det svårt att säga, men det körs dragracing på flera ställen utan publik. Nu närmast på Kjula nästa helg, livestreamad för den som vill följa den digitalt. Västerås Tidning fortsätter att följa de lokala förarna under restan av säsongen.

Powered by Labrador CMS