Janne Ericsson tappade EM-ledningen efter deltävlingen i Tierp men har fortfarande alla möjligheter att greja EM-segern när allt avgörs i England om drygt en vecka. Foto: LCR.nu

Dragracing: Guldvittring för västeråsaren inför EM-avslutningen

Det var en revanschsugen Janne Ericsson och Sundborn Welding ProModified team som anlände till Tierp Arena för att köra Summit Racing Equipment Internationals 2019. Detta efter en lång resa från Hockenheim, Tyskland, där de missat totalseger med en röd-lyckta på en 10-dels sekunds marginals helgen innan.

Publicerad

Som EM-ledare körde västeråsaren sist i första kvalet och medan två av de största konkurrenterna, Jimmy Ålund (regerande mästare och vinnare i Tyskland) och Andreas Artursson hade problem, var det Michael Gullqvist som skulle ge det största motståndet med en 5.88s-tid som Janne Ericsson slog med 5.85s och kvaletta. Andra kvalrundan gav ingen förbättring för endera förare men ändå slagkraftiga rundor.

Lördagens första kvalrunda bjöd på Europas snabbaste ProModified-race när Janne sänkte snabbaste kvaltiden till 5.8050s/399.11km/h bredvid Arturssons 5.8504s/406.02km/h, både ET och hastighet! Jannes tid var dessutom nytt personbästa och en tusendels sekund från den snabbaste tiden för en kompressormatad ProModified-bil i Europa.

Janne fortsatt kvaletta men nu med tabellfyran Artursson som tvåa. I fjärde kvalrundan visade Janne att bilen verkligen hade slagkraft och backade upp med en 5.8138s, men valde sedan att stå över den sista kvalrundan med försprånget han hade. Ingen kunde matcha Jannes tid från morgonen, men nu hade både Gullqvist och Jimmy Ålund smugit sig närmare med snabba 5.8-sekunders-repor.

Tävlingsdagen kom och elimineringen blev tuff för två av Jannes tre konkurrenter – Artursson fick ett rejält däckskak och den krokiga vägen till mållinjen blev ingen match för ryssen Samorukov. Samma öde för Åhlund med däckskak och allt annat än raka spår. Nu återstod bara Gullqvist, men denne hade en rejäl dos tur. Norrmanen Stian Rusånes kunde inte starta då bromsskärmarna lösts ut innan start, så när Gullqvist fick maskinella problem och bara lyckades med en 6.91s repa var avancemanget redan klart.

I första elimineringsrundan fick Janne en solorunda när Lars Järpler kört sönder en drivaxel i kvalet dagen innan och inte kunde komma till start.En bekväm 5.8688s/396.18km/h och avancemang till nästa omgång.

Glädjen varade dock inte länge. I kvartsfinalen gick remmen till oljepumpen sönder i burnouten och teamet var tvungen att backa bilen av banan och inget mer avancemang. Nu passade Gullqvist på att med tre efterföljande 5.84-sekunders körningar slå Mats Eriksson i kvarten, Jere Rantaniemi i semin och slutligen Roger Johansson i finalen. Micke Gullqvist gick därmed om Janne Ericsson i EM-sammanställningen med minimala fyra poäng.

Nu återstår endast en deltävling på Santa Pod i England om lite drygt en vecka. Fyra poängs marginal är ingenting när vinnaren tar en bra bit över 100 poäng beroende på hur kvalen och elimineringarna utspelar sig, inte sällan är vinstmarginalen 20-30 poäng. Så ännu allt att köra om för Europamästerskapet.

I ProStreet-klassen körde Pelle Arvidsson efter att ha lappat ihop motorn i sin Dodge Dart från haveriet på Gardermoen Raceway i Norge för några veckor sedan. Han satte sin snabbaste kvaltid i fjärde kvalrundan och slutade på en sjunde plats, endast 17 tusendelar bakom kvalettan. Denna klass är så jämn att mindre än sex hundradelar skiljde mellan kvalettan och att inte kvala sig in till söndagens eliminering.

Arvidsson gick vidare efter en fantastisk 7.601s mot Pär Norgren som "breakade ut", det vill säga körde under klassens index tid på 7.6 sekunder, men i kvartsfinalen startade Pelle för snabbt och rödlycktade med 0.0882 sekunder och helgens tävling tog slut.

Han var ändå nöjd med tanke på skrotet han åkte hem med från tävlingen i Norge och ligger på en fjortonde plats i tabellen (med 62 tävlande) med endast en återstående tävling på Gardermoen i Norge.

Kalle Lyrén fortsätter att köra sin ProStock Bike med metronomisk precision på Europas snabbaste tider. Han började med ett par 7.0-sekundersrundor men i tredje kvalrundan satt en ny bästa tid på 6.9502 sekunder och därmed ett nytt nordiskt rekord att lägga till det Europeiska rekordet Surahammars dragracingstjärna satte i juni.

Dessvärre är motståndet i klassen på nordisk nivå svag, men trots att Kalle Lyrén vunnit båda de tävlingarna han kört i år missade han den titeln med endast fem poäng mot Norrtäljebon Kenneth Holmberg som blev nordisk mästare för första gången.

Suras Kalle Lyrén imponerade i vanlig ordning och satte ett nytt nordiskt rekord. Foto: LCR.nu
Powered by Labrador CMS