Hotellnätterna ökar. Grafen visar utvecklingen vad gäller hotellnätter under månaderna juni till augusti från 2010 till 2019. En anledning till ökningen är att just hotellet på bilden, The Steam Hotel, öppnade i Västerås hösten 2017. Foto: Jonas Edberg

​​Sanningen bakom den stora turistsuccén

Rapport efter rapport visar att turismen ökar i Västmanland. Vad beror ökningen på? Och stämmer det verkligen? Västerås Tidning Business har sökt efter sanningen bakom siffrorna. Av Jonas Edberg

Publicerad

Viljan att resa och upptäcka nya platser, kulturer och människor är djupt rotad hos mänskligheten. För länge sedan handlade det om att besöka grannbyn, idag är det för många människor möjligt att se i stort sett hela världen. En utveckling som har fått bland annat värdskap, måltider och upplevelser att professionaliseras till det vi idag kallar besöksnäringen.

I Västmanland har näringens utveckling varit stark under många år, och idag är Västmanland ett självklart besöksmål för såväl inhemska som utländska gäster. Förutom glädjen för den enskilda besökaren innebär utvecklingen en kraftigt ökad sysselsättning. Tusentals länsbor jobbar idag inom näringen och en stor del av dem är unga eller nyanlända – människor som annars kan ha svårt att få jobb.

Enligt statistik från SCB sysselsätter besöksnäringen idag runt 3 000 personer i Västmanland. Det är en ökning på 600 sysselsatta eller 24 procent från 2009. En stor del av de nya jobben har gått till unga och utrikesfödda.

– Besöksnäringen är bäst av alla näringar på att ge människor en första fot in på arbetsmarknaden. Det gör de här jobben extra viktiga, inte minst för integrationen, säger Jonas Siljhammar, vd för Visita, som är svensk besöksnärings branschorganisation.

Trots besöksnäringens starka utveckling de senaste åren är potentialen större i Västmanland, och över vartannat företag i besöksnäringen vill anställa fler, enligt Tillväxtverket. Men tillväxten hindras enligt Visita av kompetensbrist och regelbörda.

– Kommunerna måste snabba på tillståndsprocesser, sluta ta betalt för kontroller som aldrig blir av och underlätta för företag att göra rätt. På så sätt skapas ännu fler nya jobb, säger Jonas Siljhammar.

Parallellt med ökningen av sysselsatta inom besöksnäringen ökar även antalet besökare som övernattar i länet. Antalet gästnätter på hotell, vandrarhem, stugor och lägenheter i Västmanland under perioden juni, juli och augusti blev i år totalt nästan 200 000. Det är en ökning med över 50 000 gästnätter eller 38 procent, jämfört med för tio år sedan. Bara sedan förra sommaren är det en ökning på nästan 10 procent.

Signalerna är därför tydliga: Besöksnäringen i Västmanland är på väg uppåt! Men stämmer det här verkligen? Är Västmanland påväg att bli ett turistlän på allvar?

Henrik Wester är turistchef i Västmanland. Foto: Jonas Edberg

För att ta reda på hur det egentligen ligger till träffar vi Henrik Wester, turistchef i Västmanland.

Hans bild är lite mer kluven än vad siffrorna i statistiken vill visa.

– Alla såna här undersökningar bygger på antalet besöksnätter. Tyvärr är det ett trubbigt mått som inte ger hela bilden. Besöksnäringen består av många verksamheter som inte ingår när man utgår från antalet gästnätter, säger han.

– Men tittar man på tillväxten här i Västmanland är det just hotellen som stått för den stora ökningen under de senaste åren. En stor förklaring är The Steam Hotel i Västerås. Fotsättning nästa sida.

Under samma period som ESS-group öppnade The Steam Hotel valde även andra hotellkedjor att göra satsningar i Västerås.

Bland annat öppnade norske hotellkungen Petter Stordalen, genom sitt Nordic Choice Hotels det nya Comfort Hotel i anslutning till Västerås centralstation. Dessutom nylanserades Hotel Plaza i Skrapan med ett delvis nytt koncept och nya uppfräschade rum.

Alla såna här undersökningar bygger på antalet besöksnätter. Tyvärr är det ett trubbigt mått som inte ger hela bilden.

I och med hotellens utveckling i Västerås har vi fått en ny sorts turism till kommunen. Från att tidigare mest varit en stad som lockar resenärer inom näringslivet har vi idag fått fler fritidsturister som kommer hit.

– Min bild är att Västerås har legat i någon form av mellanläge under många år. Man har många affärsresenärer kopplade till bland annat ABB och ACC. Det här gjorde att betalningen per gäst tidigare har varit låg. Tittar man på exempelvis Örebro ligger de högre i rumsintäkter. Sedan hände väldigt mycket hos hotellen under 2017-2018. Då fick vi en kapacitetsökning och hotellen blev helt nya destinationer. Framför allt Steam är ju själva en hel destination, folk reser hit till Västerås just för att bo där.

Just i det hänseendet är Steam Hotel närmast unikt här i regionen. Hotellet lockar gäster genom att vara besökarnas huvudmål med resan.

– Det är en affärsmodell som ESS-kedjan har. Man ser samma sak hos deras syskonhotell i landet. Ystad havsbad, som exempel, där är det likadant.

Hellen Wistrand startade Ulvsbomuren Vildmark & Lantliv 2007. Foto: John van Helvert

En annan förklaring till de positiva siffrorna är samhällsutvecklingen där många har det allt bättre ekonomiskt ställt, men att många samtidigt har allt mindre tid. Det här innebär att det blir mer attraktivt att delta i kurser och guidade aktiviteter eftersom man inte har förkunskaper eller tiden att planera.

– Ett av de tydligaste exemplen som vi har här i Västmanland är Wild Sweden. De är ett tydligt exempel på hur branschen förändrats. De jobbar idag för att få färre gäster som betalar ett högre pris. Det får de tack vare en bättre leverans. De går från att ha 10 till 15 gäster per guide, till att idag ligga på ungefär sju per guide. Samtidigt har de lyckats att höja priset.

En annan dimension i den här utvecklingen är hållbar turism. Det innebär till exempel att man av miljöskäl vill ha färre gäster och få dem att stanna lite länge.

– Man vill helt enkelt öka värdet på resan. Det lyckas man med genom att höja professionaliteten och erbjuda gästen något unik. Ett lokalt företag här i Västmanland som har gjort en sådan resa är Ulvsbomuren som finns utanför Surahammar.

Företaget drivs av Hellen Wistrand, som tidigare levde ett hektiskt och framgångsrikt liv i Stockholm. Hon bestämde sig för att lämna storstaden och istället köpa en fårgård ute på landet. På gården, som hon också bor på, tar hon sedan några år tillbaka emot gäster i mindre grupper. Här får besökarna chansen att äta picknick ute i hagen, träffa gårdens får och lamm eller uppleva storskogen från en kanot i en av de fina skogssjöar som omger gården. Förutom naturupplevelserna är det stort fokus på maten med råvaror som till stor del kommer från den egna gården och övriga närområdet.

Helen Wistrand har tecknat avtal med flera utländska researrangörer och de internationella gästerna står för en stor del av Ulvsbomurens beläggning.

– Både för Ulvsbomuren och Wild Sweden handlar det om fingertopps-
känsla. De har verkligen jobbat med innehållet och leveransen, säger Wester.

Wild Sweden låter turister uppleva den västmanländska naturen. Foto: Wild Sweden

Enligt statistik som Visita tagit fram ökar besöken från utländska resenärer i Västmanland. Under sommarmånaderna i år stod utländska turister för 12 procent av gästnätterna i länet. Den siffran ökar för varje år och de flesta besökarna i den kategorin kommer från Tyskland, Norge och Finland.

Några andra som lockar besökare till Västerås och Västmanland är actionbadet Kokpunkten och Kungsbyns djurpark som i sommar har öppnat igen. De här besöksmålen hamnar dock utanför den vanliga statistiken som oftast baseras på besöksnätter.

– Om vi tar Kokpunkten som exempel så visar deras siffror att cirka 70 procent av besökarna kommer från andra städer än Västerås. De har därför blivit en aktör som sätter Västerås på kartan, säger Henrik Wester.

Utmaningen för besöksnäringen i Västmanland är enligt Henrik Wester att på allvar sticka ut från mängden och hitta den rätta spetsen.

– Ofta får man bra bemötande och upplevelserna är bra vid våra lokala besöksmål. Men frågan fler aktörer borde ställa sig är: ”Hur spetsar jag till min verksamhet?”. Det är när verksamheten når en annan nivå som man kan stå sig i konkurrensen, säger Henrik Wester.

Vad betyder då turismens för ett län som Västmanland? Enligt en undersökning som Kontigo har gjort på uppdrag av bland annat Region Västmanland omsätter turismen i länet årligen runt 3,5 miljarder kronor – och den summan ökar för varje år.

Powered by Labrador CMS