Rörligt innehåll i dina kanaler skapar räckvidd

Företags inlägg på kanaler som till exempel Facebook, LinkedIn och Instagram har de senaste åren gått från text och bild till allt mer film kompletterat med text. Fördelen med rörligt innehåll är att det lättare skapar intresse, engagemang och räckvidd jämfört med annat material i sociala medier.

Publicerad

Att komma igång behöver inte vara allt för krångligt men för att ge lite hjälp på vägen har jag sammanställt några konkreta tips:

• Människan är otroligt bra på att snabbt uppfatta budskap så gör filmerna snabba och korta. Max 30 sekunder men gärna 15 sekunder med kort tid mellan budskapen.

• Börja med det viktigaste budskapet eftersom merparten av användarna inte ser klart hela filmen när de visas i flödet.

• Viktiga budskap ska vara textade i filmen som komplement till ljudbudskapet eftersom många kommer se filmen med ljudet avslaget.

• Tänk på formatet på filmen. För publicering på YouTube, LinkedIn och Twitter fungerar liggande format bäst för filmer. Och ska du publicera på Instagram eller Facebook är det bäst med kvadratiska filmer.

• Ladda upp filmen på respektive social kanal istället för att dela den vidare från Youtube. Detta dels på grund av att plattformarna ger filmer på egna plattformen bättre synlighet och dels för att du vid unika uppladdningar kan styra filmen till rätt format för den aktuella kanalen.

• Är du inte van med videoredigering kan det vara bra att ta hjälp av verktyg där det finns färdiga mallar, filter och funktioner. Till exempel apparna Clips och Legend eller webbtjänsterna Promo och Ripl.

• Avsluta filmen med en uppmaning till vad du vill att den som ser filmen ska göra. Till exempel att gilla er Facebooksida, köpa en produkt eller besöka er webbplats.

• Till sist det kanske viktigaste av allt. Börja skapa och publicera filmerna, även om allt inte blir perfekt i början kommer du hela tiden blir bättre och bättre på att skapa korta klipp som lyfter er digitala marknadsföring.

Powered by Labrador CMS