Billy Bergåker, vd, Almi Mälardalen. Foto: Pia Nordlander

Krönika: Coronakrisens effekter på näringslivet – dödsdom för många, katalysator till innovation för andra

Varje dag följer de flesta av oss Folkhälsomyndighetens senaste presskonferens. Vi letar efter ljuspunkter och siffror som på något sätt visar att vi börjar närma oss ett slutdatum för denna pandemi, som vi fått lära oss att det heter. Det är något vi behöver, en punkt som det går att ta på. En punkt där vi kan kalkylera ett stopp för kristillståndet. Vad det sedan innebär är det få som vet, vi kan bara gissa.

Publicerad

Att vi kommer att komma tillbaka till det som var innan covid-19 bröt ut är det få som tror. Även om vi med våra vinterbleka ansikten kastar oss ut som yra rådjurskid för att på lämpligt avstånd lapa sol på något cafés eller restaurangs uteservering, så tror nog ingen att livet ändå kommer att återgå till det så kallat normala.

Du som är företagare och som drabbats av coronakrisen har under de senaste månaderna sett intäkterna försvinna med raketfart. Några av er har tänkt nya tankar och vridit på er affärsmodell och därmed lyckats behålla en del av intäkterna, medan många andra jobbat på kostnadssidan och korttidspermitterat eller till och med varslat. Regering och riksdag har varit otroligt snabba med olika typer av åtgärder som i vanliga fall skulle tagit år att processa fram. Denna snabbhet skulle jag vilja påstå räddar kvar många företag som annars hade gått i konkurs direkt. En jobbig tanke, men kanske ditt eget? Åtgärderna möjliggör för dig och mig att kunna renovera hemma, fortsatt äta eller köpa mat från våra favoritrestauranger, handla våra nya vårkläder och kanske planera för en semester hemma i Sverige.

En del företag har valt att jobba framtidsinriktat med den förändrade situationen och passar på att använda tiden till att kompetensutveckla och kompetensväxla sin personal. Andra jobbar med att hitta nya kunder och nya segment. Här vill jag tipsa om att det nu finns ett omställningsstöd att söka från Region Västmanland för dig som vill använda krisen till att just ställa om till en högre grad av digitalisering, nya målgrupper och ny marknadsföringsstrategi med mera. Har du ingen idé över vad just du kan och bör göra, så ställ dig frågor som: Vad behöver jag? Vad erbjuder jag och mitt företag? Hur tar jag betalt? Hur interagerar jag med kunderna? Hur når jag mina kunder? Vad kostar det? Tjänar jag pengar på det jag gör idag? Har du svårt att strukturera dina tankar och sätta upp en process så ta hjälp. Se till att du har eller skaffar dig en klok och bra partner som utmanar och tar fram dina bästa kreativa tankar. Det är nu du måste agera, imorgon är det försent! Använd ditt nätverk, din styrelse, din bank, oss på Almi eller Företagssupporten som vi driver tillsammans med Västerås Science Park för att stödja näringslivet. Men stick inte huvudet i sanden, vad du än gör! I min värld ångrar man sällan saker man gjorde eller beslut man tog (de var ju rätt då). Allt oftare ångrar sig människor över saker man aldrig gjorde eller beslut man aldrig tog.

”Stick inte huvudet i sanden, vad du än gör! I min värld ångrar man sällan saker man gjorde eller beslut man tog (de var ju rätt då). Allt oftare ångrar sig människor för saker man aldrig gjorde eller beslut man aldrig tog.”

Kommer de underliggande trender som i mångt och mycket styrt oss de senaste tio åren ha lika stor betydelse i framtiden? Jag tänker på globaliseringen, urbaniseringen, digitaliseringen och självklart hållbarheten. Jag skulle svara ja på den frågan men jag tror att vi kommer få ett förändrat förhållningssätt. Ska vi till exempel ha ett ensidigt beroende av andra länder när det gäller produktion av varor och livsmedel? Jag tror att vi kommer svara nej på den frågan efter detta. När det gäller digitaliseringen kommer den utvecklingen ta än mer fart men jag tror att vi kommer få en livligare debatt och diskussion om integriteten. Det vill säga, vad används all data om oss till och i vilket syfte? Fler målgrupper kommer att i större utsträckning ha lärt sig att handla på nätet och det kommer inte att vara självklart att de fysiska butiker som tvingats stänga de senaste månaderna återuppstår igen. Urbaniseringen kommer med största sannolikhet att fortsätta och digitala lösningar som växt fram under krisen kommer inom helt nya områden som vi inte ens tänkt var möjliga tidigare.

Det kan vara svårt att se ljuset i tunneln just nu men jag är helt övertygad om att vi kommer se nya fantastiska innovationer födas ur denna kris. Vi ser tecken på detta när restauranger ställt om till take-away eller har hemkörning till äldre, när klädaffärer kreativt kombinerar klädförsäljning med avhämtning av en salladslunch, när företag samarbetar för att hjälpa varandra genom krisen genom nya symbioser eller genom att låna personal av varandra, när lokala frivilliginitiativ samlar in pengar och gör stor skillnad för såväl den utsatta krogbranschen som den pressade sjukvårdspersonalen. Vi ser nya företagsidéer, lösningar, innovationer och samarbeten som vi inte kunde föreställa oss för några månader sedan. Vi kommer självklart att fortsätta finnas här för att stödja er företagare i denna utveckling och jag ser fram emot att inte bara hantera kris, utan också mycket framtid. Det kommer vara tufft, verkligen tufft, innan ekonomin och Sveriges och världens företag är på banan igen, men vi kommer dit, även om det kommer ta tid.

Och slutligen! Glöm inte att #support-
yourlocals! Viktigt nu att vi alla sluter upp för våra fantastiska lokala företag och stöttar dem på de sätt vi kan. Köp, handla, konsumera, beställ, boka, ät, fika, drick, bjud – men gör det lokalt!

Powered by Labrador CMS