Hockey är idag mer än bara sport. Det krävs ett show business-tänk för att locka publiken till hallen och för att få sponsorerna att vilja samarbeta. VIK jobbar just nu för att höja ”eventet” ytterligare för att få ännu fler att gå på matcherna. Foto: Stefan Lindgren

Granskning: Så viktig är sponsringen för VIK

För en elitförening som VIK Hockey är sponsring helt avgörande för att verksamheten ska gå runt. Men att sponsra en elitförening är inte som för tio år sedan.

Publicerad

När företagen i Sverige planerade för sina investeringar i reklam så placerades 7,2 miljarder kronor i just sponsring. Det ska jämföras med de 5,4 miljarder som placerades i tryckta nyhetsmedier och 5,5 miljarder i tv-reklam.

Det enligt den senaste årsstatistiken (2017) från Institutet för reklam- och mediestatistik.

För Västerås största elitidrottsförening, VIK Hockey, står sponsring för närmare 60 procent av intäkterna.

Budgeten för VIK Hockeys intäkter är på totalt 27 415 000 kronor varav 17 500 000 kronor kommer från sponsring i olika former.

4 900 000 kronor väntas VIK få in genom biljetter och arenaintäkter, 2 300 000 kronor kommer från Hockeyallsvenskan, 1 560 000 kronor från bidrag och utbildningsbidrag, 650 000 kronor från restaurangen, 255 000 kronor som medlemsavgifter och spelarintäkter och ytterligare 250 000 kronor som övriga intäkter.

En elitverksamhet kräver mer än bara intäkter från biljettkassan.

– 350 partners ska kontaktas under året, förklarar VIK:s ordförande Pär Södergren.

Företagen vill mer än att ”skänka pengar”

För VIK Hockey är det inte bara att sälja in en yta i hallen där ett företag kan placera sin logotyp. Nej, Pär Södergren berättar att mycket har hänt inom ”sponsringsvärlden” på 10 år.

– Företagen vill ha ut något mer av att synas tillsammans med VIK. De är inte längre sponsorer utan våra kunder.

Ett företag som väljer att profilera sig hos VIK Hockey för 200 000 kronor får ut mer än bara logotyper på isen och matchställ, nej det är VIP-parkering, medlemskap i VIK:s företagsnätverk, tillgång till lounge, och så vidare. Satsningen på företagsnätverket ”VIK-verket” är något som ordförande Pär Södergren tror extra starkt på, då företagen har en plats att mötas och bli starka tillsammans.

Ett medlemskap i ”VIK-verket” ger VIK Hockey sponsorintäkter samtidigt som företagen får ut något mer.

Hur ser du att detta utvecklar sig framöver?

– Företag kommer vilja synas mer i verksamheter som har ett samhällsansvar (CSR, Corporate Social Responsibility). VIK är Sveriges näst största ishockeyförening med 800 aktiva barn och ungdomar. Vi inom VIK gör en viktig samhällsinsats, säger Pär Södergren.

Hallen har sitt begränsade utrymme men VIK Hockey planerar redan nu att bygga ut med ytterligare en loge och göra mötesplatserna bättre. Pär Södergren:

– Vi vill höja ”eventet” för att få fler att gå på hockey. Fansen hittar hit, men de som inte är här så ofta vill vi ha hit för att få fler besökare.

På VIK:s målvakt Samuel Erssons matchdräkt ser man loggorna från många av företagen som sponsrar klubben. Foto: STEFAN LINDGREN

Sponsringens andel av ekonomin

VIK Hockey räknar 2018 med intäkter på 27,4 miljoner kronor. Kostnaderna är cirka 25 miljoner kronor (vilket då ger en vinst på cirka 2,4 miljoner kronor).

I kostnaden om 25 miljoner kronor ingår exempelvis löner (spelare, ledare, kontorsanställda), sociala avgifter, pensionskostnader, lokalhyra omklädningsrum/kontor, hyra arena under matcher, material, reskostnader samt inköp av mat till matcheventen.

Ovanstående siffror avser endast Västerås Ishockeyklubb och VIK Västerås AB och inte ungdomsföreningen. I elitföreningen driver VIK lagen: herrarnas A-lag, J20 Superelit och J18 Elit och i ungdomsföreningen finns allt ifrån J20 Ungdom till barn/lag födda 2013.

Powered by Labrador CMS