Nu kan du även chatta med din lokala läkare. Foto: Mostphotos

Vårdcentral öppnar chatt för sina patienter

Appar som Kry och Min doktor har öppnat upp för patienter att söka vård på ett nytt, digitalt sätt. Nu lanserar Capio vårdcentral i Västerås en lokal chatt för att möta sina patienter på den digitala arenan.

Publicerad

Verksamhetschef Eva Hallqvist är glad för att vårdcentralens patienter nu kan nå dem på ett nytt sätt.

– Det har varit en spännande resa och vi har varit väldigt taggade på att komma igång. Nu kan patienterna välja bort telefonkö och har dessutom möjlighet att möta oss var de än befinner sig.

Till en början är chatten bemannad av sköterskor och en läkare men planen är att snabbt introducera samtliga läkare och sköterskor och på sikt inkludera fler professioner.

Chatten drog igång den 4 september och under den dagen fick 15 patienter hjälp via chatten. Det kan handla om att man får hjälp direkt i chatten eller hänvisas vidare till ett fysiskt läkarbesök.

– Självklart kan man fortfarande nå oss via telefon eller besöka oss, det här blir bara ett nytt alternativ att välja på, säger Eva Hallqvist.

Powered by Labrador CMS