Service i toppklass. Kundcenter i Hallstahammar är bland de bästa i landet när det gäller kommunal kundservice.

Kundcenter i Hallstahammar topp 10 i nationell servicemätning

Varje år genomför Sveriges Kommuner och Regioner (SKR) tillsammans med Brilliant Future en mätning av service och bemötande vid kontakt med landets kommuner. Kundcenter i Hallstahammar placerar sig på tio-i-topplistan av 95 medverkande kommuner.

Publicerad

– Det känns fantastiskt roligt att vi når en topp-tio-placering. Vi arbetar hela tiden med att utveckla både arbetssätt och vilka frågeställningar vi kan hjälpa kunderna med. Kundcenter har rollen av att vara en väg in i kommunen och målet är att så många kunder som möjligt ska få sin fråga besvarad redan i första kontakten med oss, säger Ulrika Säfström Sunnerfelt som är kommunikations- och kundcenterchef i Hallstahammars kommun, i ett pressmeddelande.

När det gäller bemötande per telefon placerar sig Hallstahammar på en niondeplats med ett index på 91 av 100. Snittresultat bland de 95 deltagande kommunerna är 84,9. När det gäller enkelhet per telefon placerar sig Hallstahammar på en åttondeplats med ett index på 82 av 100. Snittresultat bland de 95 deltagande kommunerna är 76,3

Kundcenter har även gjort en egen mätning av bemötande och hur enkelt det upplevs att få svar på frågor vid besök i receptionen.

– Även det resultatet är oerhört glädjande med ett betyg på 9,6 av 10 för bemötande och 9,8 av 10 för enkelhet.

Hallstahammar uppvisar också goda resultat för kategorierna tydlighet och enkelhet via e-post men där krävs minst 100 svar för att placeras på rankningen. Hallstahammar har, som mindre medelstor kommun, för få svar i dessa kategorier för att komma med i placeringen.

– Jag är oerhört glad och stolt över alla medarbetare i kundcenter som varje dag arbetar för att ge bästa möjliga bemötande och service till våra invånare. Resultatet ger oss också inspiration att utveckla arbetet ännu mer inför framtiden, säger Ulrika Säfström Sunnerfelt.

– Kundcenter har ett otroligt viktigt uppdrag i kommunen i att vara en väg in oavsett vilken fråga du har. Genom en god service och ett gott bemötande säkerställer kundcenter att våra invånare får hjälp med sina frågeställningar. Det känns oerhört roligt att vi placerar oss så högt i SKR:s mätning. Det är ett resultat som vi nu ska ta med oss i arbetet med att vara en bra kommun för såväl boende, besökare och företagare, säger kommundirektör Åsa Öberg Thorstenson

Powered by Labrador CMS