
Resenärer missnöjda med nya flextrafiken
Sedan Flexlinjen ersattes med flextrafiken i slutet av mars i år har flera personer kontaktat Västerås Tidning och uttryckt sitt missnöje.
Man har två timmar och 15 minuter på sig att stressa runt där, att fika eller äta kan man glömma.

Den 31 mars 2022 ersattes Flexlinjen i Västerås med ett nytt trafiksystem, som går under samlingsnamnet flextrafiken. Flextrafiken är en del av den allmänna kollektivtrafiken och är ett komplement till stadsbussarna i Västerås, skriver VL på sin hemsida.
I flextrafiken används samma biljetter som den allmänna kollektivtrafiken och den är nu tillgänglig för alla.
VL skriver på sin hemsida:
”En del kommer att fungera precis som det gjort med Flexlinjen, men det blir också en del förändringar när den nya flextrafiken införs. Syftet med förändringarna är att förenkla och förbättra trafiken för våra resenärer. Genom förändringarna blir det bättre struktur på den anropsstyrda flextrafiken, något som ökar effektiviteten, resandet och kvaliteten i trafiken. Tanken är också att den nya flextrafiken och linje 14, som började gälla den 12 december 2021, ska komplettera varandra.”
En kvinna som Västerås Tidning intervjuar menar att omläggningen enbart har försämrat för henne som resenär.
– Jag skulle äntligen åka till Erikslund, men då insåg jag att flextrafiken inte går dit överhuvudtaget. Förut kunde jag gå på bussen utanför mitt hem och åka hela vägen dit. Vill man åka till Erikslund nu får man ta linje 14 som går tidigast klockan 09.23 från stationen och är framme vid Erikslunds shoppingcenter klockan 10.12, det tar alltså 50 minuter att komma dit. Sedan går sista bussen tillbaka klockan 12.55.
Hon fortsätter:
– Det är absurt. Man har två timmar och 15 minuter på sig att stressa runt där – att fika eller äta kan man glömma.
Kvinnan ifrågasätter även varför flera hållplatser har försvunnit.
– De säger att det är förbättringar, men för mig är det bara försämringar. Och säkert för många andra.
Västerås Tidning kontaktar Anna Thunell (MP) som är ordförande för tekniska nämnden som ansvarar för beställning inom områdena gator, parker, vägar och trafikfrågor.
Hur kommer det sig att Flexlinjen gjordes om?
– Flexlinjen gjordes om av flera anledningar. Den primära anledningen var att flexsystemet hade väldigt låg beläggningsgrad, det vill säga väldigt få personer som valde att använda flexlinjen. Detta kan ha flera orsaker, dels att det enbart var personer som var 65+ som fick åka med, numera får alla åka med, dels att det var en enda linje som tog väldigt lång tid att förflytta sig med. Det nya systemet med tre linjer och gemensam bytespunkt gör att man kommer fram snabbare, säger Anna Thunell.
Har ni lyssnat på synpunkter från resenärer?
– Vi lyssnar löpande på synpunkter från resenärerna. Inget system är perfekt, allra minst från början. Vi tar in synpunkter och ser vilka av dem som vi kan göra något åt. Det kan exempelvis handla om att lägga till fler flexpunkter, eller be regionen även ta fram linjesträckningarna med hållplatser i pappersformat för den som har svårt att tillgodogöra sig informationen över nätet.
Till oss har flera personer hört av sig och beklagat sig över den nya flexlinjen, till exempel att den inte går direkt till Erikslund och det alternativet som finns tar nästan en timme, och man hinner endast med cirka två timmar på shoppingcentret, hur känner du inför det?
– Även jag har fått dessa synpunkter till mig, detta är något jag har tagit med till förvaltningen för att se över vilka möjligheter vi har för att förbättra situationen.
Finns det någon möjlighet att ni gör om flextrafiken baserat på några av de önskemål som finns?
– Flextrafiken kommer vara ett levande arbete, där vissa saker kommer kunna förändras relativt snabbt, medan andra tar längre tid eller inte går att genomföra. En utvärdering kommer också att ske under nästa år, där resenärerna kommer vara en stor del av uppföljningen. För övrigt uppskattar jag att man hör av sig med synpunkter. Det jag inte vet är svårt att titta på och se vad som kan göras. Bland annat ska jag träffa ett gäng damer i slutet av månaden just för att lyssna in synpunkter, avslutar Anna Thunell.