Ännu en hemtjänstleverantör försvinner i Västerås. Foto: MOSTPHOTOS

Beslutet: Continuum får inte längre bedriva hemtjänst

Närmare 200 kunder påverkas i Västerås när Continuum AB inte längre får bedriva hemtjänst, efter ett beslut av Inspektionen för vård och omsorg (IVO). Beslutet togs redan i april förra året och har nu vunnit laga kraft efter att Kammarrätten beslutat att inte pröva ärendet.

Publicerad

De kunder som idag har Continuum kommer att få en ny leverantör från och med den 3 juli, skriver Västerås stad i ett pressmeddelande.

– Vi gör allt vi kan för att trygga kunderna i den här svåra situationen, säger Amanda Grönlund, ordförande i äldrenämnden.

Västerås stad har aktiverat stabsläge sedan den 18 juni. Planen är att andra leverantörer ska ta över ansvaret för insatserna från och med den 3 juli klockan 07:00.

– Alla kunder kommer att bli uppringda av oss för att få information och hjälp med att välja ny leverantör. Vi skickar också ut ett brev till samtliga, så att ingen missar viktig information, säger Christine Wäneskog, direktör för vård- och omsorgsförvaltningen.

IVO:s beslut grundar sig på flera allvarliga brister. Bland annat har hemtjänsten inte hållit tillräckligt hög kvalitet, företaget har inte hanterat offentliga medel korrekt och det finns anmälningar som företaget varit skyldiga att göra men inte har gjort. Dessutom finns det frågetecken kring en av företagets ledare.

För att även ta hand om personalfrågan hålls informationsträffar och rekryteringstillfällen under fredagen i stadshuset. Västerås stad förbereder också praktiska resurser som arbetskläder, telefoner och cyklar för att snabbt kunna ta emot ny personal.

– Samtidigt pågår arbete i stadens verksamhetssystem och en nära dialog förs med Continuum. Även övriga utförare i kommunen har fått information om situationen.

Powered by Labrador CMS