20 år på tidningen. Västerås Tidnings tidigare vd Britt Hallberg njuter av pensionen, bland annat med hunden Virus.

”Att ha en engagerad personal som mår bra gör att företaget mår bra”

Britt Hallberg är en viktig faktor när det kommer till Västerås Tidnings framgångar. Under tjugo år, mellan 1997 och fram till pensionen 2017, arbetade hon på tidningen med rollen som vd från 2001.

Publicerad

1992 startades Västeråsaren av Magnus Kristiansson, ett annonsblad som delades ut till hushåll i Västerås. 1995 bytte annonsbladet namn till Västerås Tidning och innehållet breddades från bara annonser till att nu även innehålla redaktionell text.

– Innan Västeråsaren jobbade jag som ansvarig för Klädhuskedjan där jag hade väldigt mycket att göra med marknadsföring och på så sätt så kom jag i kontakt med Magnus Kristiansson.

Britt säger att det stundtals har varit otroligt mycket arbete men att hon alltid tyckt om att gå till jobbet.

– Som person är jag sådan att oavsett vad jag tar på mig så har jag en oerhörd arbetsglädje. Egentligen är nog ledarrollen viktigare än vad jag jobbar med och jag trivs väldigt bra då jag får skapa och vara kreativ.

1997 gjordes en kraftfull redaktionell satsning i tidningen under ledning av Stefan Lanehed som då blev tidningens första chefredaktör.

– Vi drog också igång insändarsidor och uppskattade tävlingar som fick läsarna att engagera sig.

Det var så Britt Hallbergs framgångsrika år med tidningen startade.

– Vi satsade på samarbeten till exempel med dåvarande Arosfestivalen, Aroscupen, MRF, Citysamverkan, Kyrkan och många fler. Vi arrangerade och medverkade i många lokala aktiviteter som Alla barns dag och Västerås Lucia. Dessutom inleddes samarbeten med nationella mediebolag, säger hon.

Under större delen av Britt Hallbergs tid på tidningen var Lasse Blom chefredaktör.

– Han och nuvarande chefredaktör Jonas Edberg har varit med på hela resan och bidragit stort till framgångarna.

Hon berättar att engagerade och kunniga säljare är ett måste och att de etablerade ovärderliga kundkontakter.

– Det satsades mycket på utbildning av säljarna och även jag jobbade aktivt med försäljning och kontaktskapande. Jag har under större delen av min tid haft två fantastiska personer vid min sida som gjorde den starka säljutvecklingen möjlig, Jaana Smolander och Erik Hammarström.

Tidningens resa fortsatte med en kraftfull lansering av varumärket med reklam på bilar, kläder och aktiviteter.

– Våra duktiga kreatörer på ateljén gjorde också en väldigt stor insats och deras jobb bidrog starkt till framgången.

Något som alltid varit viktigt för Britt Hallberg har varit relationen till medarbetarna.

– För mig har det alltid varit viktigt att vara delaktig fullt ut i verksamheten och finnas för personalen i alla lägen. Att ha en engagerad personal som mår bra gör att företaget mår bra. Den enskilda individen har varit absolut viktigast, för mår en person inte bra så kan det skapa problem för hela organisationen.

Hon säger att det inte bara går att sitta på toppen och besluta.

– De anställda på Västerås Tidning har i de flesta fall brunnit för uppgiften. Känt att det här ska vi fixa, det här blir kul. Personalen har fått vara delaktiga i många beslut, vi var ett lag.

Det är väldigt viktigt att alla vill samma sak och när man som vi kom som en ”lillebror” till etablerad media så fanns det alltid något att sträva emot, och alla ville springa lite fortare.

Läsarsiffrorna rusade i höjden och omsättningen ökade kraftfullt från 4 till 40 miljoner.

– Och 2012 fick vi priset som Sveriges bästa gratistidning vilket var en fantastiskt stor ära och betyg på vårt outtröttliga arbete, säger hon.

Nu njuter Britt av pensionen.

– Jag tycker att det är helt underbart att man kan få vara ute nu när sommaren kommer. Och för mig är familjen viktigast med både man, barn och barnbarn och att få mysa med bästa hunden Virus!, avslutar hon.

Powered by Labrador CMS