Avestabon Hans Holmlund och västeråsaren Emil Skärås med GT4 Scandinavia-bucklan efter att duon kört hem totalsegern i GT4 Scandinavia pro/am-klassen på Mantorp Park i helgen. Foto: Racefoto

Västeråsaren mästerskapsvinnare efter dramatik

Västerås racerförare Emil Skärås kan lägga ännu en titel på prishyllan. Tillsammans med Hans Holmlund körde han i helgen hem mästerskapet GT4 Scandinavia efter en dramatisk och händelserik final på Mantorp Park.

Publicerad

Hans Holmlund och Emil Skärås kom till Mantorp Park och säsongsfinalen fulla av självförtroende och fast beslutna att förvalta sin knappa ledning på sex poäng. Men efter ett kval som var det sämsta under säsongen såg Toyota-duon definitivt inte ut som några mästare i pro/am-klassen.

Bilen byggdes om till racen och gjordes mjukare för att få bättre fäste i det regn som fallit – det gav resultat.

Från sin blygsamma startposition avancerade Skärås i fältet i det första racet och låg femma när det var dags för det obligatoriska förarbytet. Hans Holmlund kunde fortsätta avancemanget till andra plats. Före var dock Alfab Racings McLaren 570S, Toyotateamets enda konkurrent om titeln.

Då tilldömdes raceledarna ett så kallat drive trough-straff för att ha kört om en konkurrent under gulflagg – och Holmlund kunde passera mållinjen som segrare.

– Första racet förstod vi knappt själva hur vi kunde vinna, säger teamchefen Tobias Johansson i ett pressmeddelande från Toyota Gazoo.

Segern i det första heatet gjorde att Skärås/Holmlund utökade sin ledning inför säsongens sista race och en fjärdeplats där skulle räcka för att ta hem titeln.

Det var ett försprång som såg ut att behövas med tanke på att Holmlund inledde loppet i teamets Toyota GR Supra GT4 först på åttonde plats.

När Skärås jagat ikapp och förbi flera konkurrenter, och avancerat just till fjärde plats spred sig ändå ett tvivel i teamet vad som gällde vid lika poäng – antalet segrar under säsongen eller bäst placering i det sista heatet?

Skärås och Holmlunds fabriksbyggda Toyota Supra GT4 med 430 hästar under ett av GT4-finalracen på Mantorp Park i helgen. Foto: Racefoto

Skärås kände sig lugn i ämnet.

– Jag hade för mig att jag läst någon gång i reglementet att det är flest segrar som avgör vid lika antal poäng, och vi hade fler än dem, sa 23-åringen från Västerås, som inte alls verkade speciellt stressad av situationen.

Han njöt mest.

– Det var ett roligt race och det var så himla kul att ta bilen i mål på förstaplatsen i mästerskapet. Men lite orolig blev jag när det började bli rött på soppamätaren på slutet, men det var lugnt. Vi höll oss på rätt sida gränsen.

Glädjen efter att titeln var säkrad gick inte att ta miste på i Toyota Gazoo Racing. Direkt efter målgång jublade satsningens initiativtagare Hans Holmlund:

– Jag är lättad och fantastisk glad för hela teamet, alla som varit med på den här resan. Jag är helt lyrisk.

Teamchefen Tobias Johansson var mer samlad. Med sitt team Brovallen Design har han drivit bilar i svensk elitracing i 22 år. Det här var första mästerskapsguldet sedan han själv vann STCC 2008.

– Det var på tiden. Vi har kämpat hårt länge, men i år har vi gjort det rätt, sa en påtagligt nöjd teamchef.

Därmed kan den 23-årige västeråsaren Emil Skärås, som efter många år i internationell miljö som bland annat gett EM-guld och ett VM-brons i karting, nu alltså lägga ännu en titel till samlingarna.

GT4 Scandinavia, slutställning

Mantorp Park, 2–3 oktober.

Race 1:

1) Toyota Gazoo Racing Sweden, (Emil Skärås/Hans Holmlund), Toyota GR Supra GT4, 32 varv

2) Alfab Racing (Daniel Roos/Erik Behrens), McLaren, + 12,315

3) Race Team Gelleråsen – by AFR (Gustav Bard/Patrik Skoog), Porscvhe 718 Cayman GT4, + 1.19,929

Race 2.

1) Race Team Gelleråsen – by AFR 40 varv

2) Alfab Racing + 2,296

3) Otto racing + 2,566

4) Toyota Gazoo Racing Sweden, + 23,006.

Slutställning GT4 Scandinavia, pro/am.

1) Emil Skärås/Hans Holmlund, Toyota Gazoo Racing, 145 poäng

2) Daniel Roos/Erik Behrens, Alfab Racing, 138

Powered by Labrador CMS