
Västerås-mäklaren som slår igenom konstnärligt
De relativt nystartade Västeråsmäklarna Westhem har tagit bostadsförsäljningen till en ny nivå. För att marknadsföra sina objekt gör man konstnärliga, vackra filmer som försöker fånga bostadens själ.
Mäklare Gunilla Hedman och marknadsansvarige Peter Hedman berättar att möjligheten att utföra idén med att filma objekten kom när Gunilla, som jobbat många år som mäklare i Västerås, sa upp sig och startade eget. Som mäklare hade hon börjat tycka att allt var lika.
– Det är alltid stora affärer med mycket pengar och allt skulle gå väldigt fort. Jag kände att det fanns så mycket mer att ge. Istället för att lägga pengar på till exempel dyra lokaler och onödiga overheadkostnader ville jag lägga pengar på kunden. Så idén har egentligen funnits länge, men det har aldrig funnits utrymme.
Tillsammans med en stylist och en fotograf beslöt man sig för att visa bostäderna på ett nytt sätt.
– Vi ger stylisten Karin Broman och fotografen Stefan Strindberg fria händer och ute hos kund har de alltid mycket tankar och idéer där vad de gör får forma sig vartefter. Jag vet ju aldrig själv hur det blir, så det är alltid väldigt kul att se resultatet, säger Gunilla Hedman.
Westhem kommer alltid att försöka visa sina objekt med en film om det är möjligt.
– Och så har vi även en skribent, Per Björkholm, som ger oss möjligheten att sticka ut redan på första raden i vår text, då texten också är en stor del av bostadsannonsen. Vi har även utformat en väldigt snygg och läsarvänlig layout i magasinsformat.
En annan stor skillnad mot många mäklare, säger Gunilla, är att de aldrig har öppna visningar.
– Vi har bokade visningar, som kan pågå i timmar. Vi vill ha ett lugnt tempo och hinna med alla. Vi försöker lägga både tiden och pengarna på kunden och tror att filmerna har gjort att efterfrågan på våra objekt har ökat.