Klipper till. Maria Signal Martebo, vd Alstom Sverige, Maja Rapp, vd Tåg i Bergslagen, Haris Habul, direktör Division Tåg på VR Sverige, och Staffan Jansson, kommunalråd (S) i Västerås.
Klipper till. Maria Signal Martebo, vd Alstom Sverige, Maja Rapp, vd Tåg i Bergslagen, Haris Habul, direktör Division Tåg på VR Sverige, och Staffan Jansson, Socialdemokrat och kommunstyrelsens ordförande i Västerås.

Tågverkstad i Västerås vidgar sin verksamhet

Företaget Alstom har utökat och moderniserat sin tågverkstad i Västerås

Publicerad Senast uppdaterad
Går som tåget. Alstoms tågverkstad i Västerås.
Går som tåget. Alstoms tågverkstad i Västerås.

Företaget Alstom har officiellt invigt sin nyligen utbyggda och moderniserade depå i Västerås som en del av ett tioårigt underhållskontrakt för Tåg i Bergslagen.

Tåg i Bergslagens fordonsflotta består av totalt 30 tåg. Alstom kommer att sköta fordonsunderhållet i Västerås och Gävle. Alstoms befintliga tågverkstad i Västerås har nu moderniserats för att kunna hantera olika typer av järnvägsfordon. Förutom utbyggnaden av tågverkstaden med 1500 kvadratmeter har även en målningshall på 750 kvadratmeter för järnvägsfordon byggts.

– Västerås håller snabbt på att bli ett nav för järnvägs- och infrastrukturlösningar, inte bara i Sverige utan även globalt, säger Maria Signal Martebo, vd för Alstom Sverige.

Många bolag blir det

Den uppgraderade depån för det trafiknära fordonsunderhållet är ett gemensamt initiativ av Alstom, VR Sverige och Tåg i Bergslagen. Det är många bolag att hålla reda på. Alstom är ett franskägt järnvägsteknikföretag, VR Sverige är en tågoperatör som ägs av finska staten medan Tåg i Bergslagen ägs av region Västmanland, region Örebro, region Gävleborg och region Dalarna.

Powered by Labrador CMS