Niclas Eriksson från Rederi Mälarstaden körde Kullen under premiärturen. Foto: Jonas Edberg

Premiärtur för nya isbrytaren: "Kommer att få ett mer passande Västerås-namn"

Sedan förra helgen har Västerås och Köping fått en ny isbrytare. Detta efter att gamle Bore gått i pension. Under fredagen bjöd Mälarhamnar in till en officiell premiärtur med nya båten – och avslöjade att den inom kort kommer att döpas om.

Publicerad

Under fredagen togs den officiella första turen med Västerås och Köpings nya isbrytare och bogserbåt som köpts in från Finland.

Den nya isbrytaren som ska ersätta gamla Bore som nu gått i pension är inköpt och ägs av Mälarhamnar AB, men driften av båten ligger dock på Rederi Mälarstaden.

Förutom att den är nyare och har mer modern teknik än gamla Bore är den även betydligt starkare. Bore kunde max dra åtta ton, den här klarar av att dra 32 ton. En annan fördel är att den dessutom har aktersikt, vilket underlättar vid bogseringar.

– Vi är jättenöjda och stolta över att vi har lyckats förvärva den här båten och nu kan säkerställa verksamheten. Det är inte så lätt att hitta en båt som passar vår verksamhet – och den här var egentligen inte ens till salu, säger Urban Lejdström från Mälarhamnar.

Båten köptes in för 7,5 miljoner kronor. I det priset ingår det även att säljaren tar hand om gamla Bore.

Är det klart vad som händer med Bore?

– Den ska demonteras i Tallin. Sedan kommer vissa delar av den troligtvis att hamna på ett museum, säger Urban Lejdström.

Just nu heter isbrytaren Kullen, vilket är namnet den haft sedan den sjösattes på 70-talet. Men inom kort kommer ett namnbyte genomföras, för att ge den ett mer passande Västerås-namn.

– Det nya namnet kommer att bli Anund, berättar Peter Bamberg från Rederi Mälarstaden.

Enligt tradition brukar båtar annars ha kvinnliga namn, men både Bore och Anund är mansnamn. Vad är förklaringen till det?

– Det stämmer, men just arbetsbåtar brukar får mansnamn, förklarar Niclas Eriksson från Rederi Mälarstaden.

Nya isbrytaren Kullen ligger vid kajen i Västerås. Foto: Jonas Edberg
Martin Bergkvist är maskinist på nya isbrytaren. Foto: Jonas Edberg
I kabyssen finns det gott om plats för besättningen att äta mat. Foto: Jonas Edberg
Västeråsprofilen och fotografen Antti Korhonen i samtal med Niclas Eriksson från Rederi Mälarstaden. Foto: Jonas Edberg
Fönster i aktern underlättar bogseringar med nya isbrytaren. Foto: Jonas EdbergEn av hytterna som finns på nya isbrytaren. Foto: Jonas Edberg
Mustafa Salih, platschef på hamnen i Köping, tillsammans med Peter Bamberg från Rederi Mälarstaden kollade in tekniken på den nya isbrytaren. Foto: Jonas Edberg
Ritningen av nya isbrytaren. Foto: Jonas Edberg
Powered by Labrador CMS