
Önskemålet: En ny trafikplan för Erikslund
Trafiksituationen på Erikslund är en ständigt aktuell fråga. Handelsområdet växer så det knakar – och lockar allt fler besökare. Nu finns önskemål om en helt ny trafikplan för stadsdelen. – Man skulle behöva titta på hela området och ta fram en tydlig plan. Det skulle förbättra flödet och samtidigt minska risken för olyckor, säger Ingela Roos, handelsområdesansvarig för Erikslundgruppen.
Trafiksituationen på Erikslund är en ständigt aktuell fråga.Handelsområdet växer så det knakar – och lockar allt fler besökare.Nu finns önskemål om en helt ny trafikplan för stadsdelen.– Man skulle behöva titta på hela området och ta fram en tydlig plan. Det skulle förbättra flödet och samtidigt minska risken för olyckor, säger Ingela Roos, handelsområdesansvarig för Erikslundgruppen.
Det finns flera vägsträckor där bilisterna har svårt att tolka vad som egentligen gäller.
Sedan början av 1990-talet har Erikslundsområdet vuxit år för år. Allt fler företag etablerar sig på platsen. Både butiker, restauranger och gym – men även transportföretag och kontorsverksamheter finns nu i området.
Det här betyder att det blir allt fler som söker sig till det redan välbesökta handelsområdet.
Och det är inte bara kunderna som ska få plats på vägnätet.
Totalt uppskattar Ingela Roos att det är cirka 1 500 personer som arbetar på Erikslund.
Attraktiviteten är självklart något som uppskattas av företagen och butikerna. Men det ställer också till en del svårigheten. Inte minst vad gäller trafiken med tanke på att ingen hade kunnat förutspå utvecklingen som skett.
I många år har röster höjts om att något måste göras åt situationen – och vissa åtgärder har självklart gjorts. Men Ingela Roos efterlyser ett helhetsgrepp om trafiken.
– Hela området skulle behöva ses över. Det skulle behövas nya gatumarkeringar, bättre skyltning, nya busshållsplatser, fler gång- och cykelbanor och parkeringsförbud på gatorna. Dessutom varierar hastighetsbegränsningarna i området. Med mer tydlighet skulle trafiken flyta på ett bättre sätt. Och dessutom skulle det bli betydligt säkrare för både bilister, cyklister och fotgängare som besöker Erikslund.
– Det finns flera vägsträckor där bilisterna har svårt att tolka vad som egentligen gäller. På grund av det uppstår det missförstånd som kan leda till olyckor, säger hon.
Ett annat bekymmer, enligt handelsområdesansvariga, är den tunga trafiken som finns i området. Det handlar bland annat om varuleveranser, men annan tung trafik har ökat i och med att även logistikföretag har etablerat sig på området.
Säkerheten för fotgängar
När det gäller säkerheten upplever medlemsföretagen i Erikslundsgruppen att det finns få övergångsställen och att några av de som idag finns upplevs som osäkra.
– Den absoluta majoriteten av våra besökare kommer med bil. Så kommer det alltid att vara eftersom de flesta butiker jobbar med sällanköpsvaror här. Men för de besökare som ändå kommer med cykel eller till fots behöver vi verkligen utveckla gång- och cykelvägarna.
– Samma sak gäller för våra besökare som kommer med buss. De måste kunna ta sig till och från bussen på ett smidigt sätt, säger hon.
Har ni själva från aktörerna i området tittat på att ta fram något förslag på lösning?
– Vi försöker titta på lösningar, men vi behöver hjälp av kommunen. Det är dom som äger vägarna och det är dom som är experter på sånt här. Det måste komma ett förslag från från dom, med vi kan gärna hjälpa till och vara med och titta på det, säger Ingela Roos.