HÅLLER SIG FLYTANDE. Trots den kraftiga inbromsningen för företagen inom underhållning och event så har uppdragen börjat komma in igen till Musikevent som redan före pandemin hade hand om artistförmedling på kryssningsfartyg. Foto: FREDRIK KLEVENHAUS

”Vi inom event har kommit varandra närmare”

Eventföretagaren Niklas Hoxell om hur firman ställt om och hur coronakrisen slog till rakt mot underhållningens hjärta. – Då förstod jag att det var riktigt allvarligt, säger Niklas Hoxell.

Publicerad

När Västerås Tidning Business möter Niklas Hoxell på Musikevent är det tyst och lugnt på huvudkontoret i Köping. Vanligtvis pågår aktivitet som att projektleda alla evenemang och konserter som ligger framöver. Men med coronakrisen lyser uppdragen med sin frånvaro.

Vi backar bandet tillbaka ett halvår. Niklas Hoxell och Musikevent som också har uppdraget att vara manager till Chris Kläfford befann sig i Los Angeles precis när coronakrisen bröt ut och restriktionerna slog till på allvar.

– Jag och Chris kom ut från ett möte och vi var helt själva på Hollywood Boulevard. Då tänkte jag att det här är riktigt allvarligt, säger Niklas Hoxell.

De lyckades ta sig ut med sista planet till Europa och undvika att bli fast i USA. Hemma i Sverige väntade även här restriktioner som skulle få stora konsekvenser för den bransch Musikevent arbetar i. Högst 500 deltagare blev 50 och avbokningar och uppskjutning av evenemang gjordes på löpande band. Branschen stängdes av.

För Musikevent har korttidsarbete varit ett räddningspaket för att hålla verksamheten flytande genom krisen samtidigt som pengarna som skulle legat till grund för investeringar i stället lagts på löpande utgifter.

– Vi har ställt om och gör det vi inte skulle ha hunnit med, som underhåll av vår utrustning och även att bygga om och ut vårt lager, säger Niklas Hoxell.

Men ur krisen har en del gott kommit, menar Hoxell.

– De som vi annars haft som konkurrenter pratar med varandra. Många behöver prata, säger Niklas Hoxell.

Att hålla avstånd och vara utomhus har gjort att företagets uthyrning av evenemangstält varit eftertraktat för att kunna försäkra sig mot dåligt väder men ändå hålla avstånd och kunna vara utomhus.

Tack vare att kryssningsfartygen börjat segla igen har ett ben hos Musikevent börjat hoppa igång, företaget är nämligen artistförmedlare till just kryssningsfartyg på Östersjön.

Inom en snar framtid kan det bli fler som kan besöka en konsert och Niklas Hoxell är bestämt inställd på att just arrangera coronasäkert är eventföretagens kunskap.

– Det är något vi kan fixa redan idag, att hålla sällskap på avstånd går att lösa.

Ljusningen finns i sikte. Förfrågningar börjar komma in inför nästa år och för Musikevent står man i startgroparna för nästa konsert.

– Ringer någon på morgonen, så är vi på väg redan till lunch med alla grejer, säger Niklas Hoxell.

Läs mer om hur länets företag hanterade coronakrisen

Del 1: ACC: "En fruktansvärd upplevelse"

I morgon, del 3: Från konkurshot till fullbelagt

Powered by Labrador CMS