Tobias Barkskog

Varför har ni en hemsida?

De absolut flesta företag har idag en egen hemsida. Dessvärre är det många som nöjer sig så och inte tar fram något konkret syfte med den. Det tycker jag är väldigt synd då det ofta gör att hemsidan snabbt efter lanseringen glöms bort och inte hålls uppdaterad.

  • Publicerad 09:34, 23 feb 2018

Genom något så enkelt som att sätta upp och mäta mål skapas det med automatik en drivkraft att regelbundet förbättra webbplatsen. För att hjälpa några till att komma igång med detta viktiga arbete ska jag dela med mig av några tips som gör att analysarbetet blir både bättre och snabbare. Vi och de flesta av våra kunder använder gratisverktyget Google Analytics för analys av trafiken på webbplatsen, men det finns även andra verktyg med liknande funktioner.

Sätt upp mätbara mål

Oavsett om målet med er hemsida är att få besökarna att prenumerera på ert nyhetsbrev, ladda ner ett produktblad, göra en beställning eller fylla i ett kontaktformulär: gör det mätbart via Google Analytics!

Att sätta upp och mäta uppfyllda mål är grunden för att på ett bra sätt börja analysera era besökare och er digitala närvaro. Om ni till exempel köpt en bannerplats på en webbplats kan ni se hur stor andel av de som klickat på bannern som genomfört en beställning samt även deras geografiska hemvist och hur lång tid de spenderar på din webbplats. För er som driver en e-handel rekommenderar jag varmt att använda den anpassade e-handelspårningen för att få försäljningsstatistik på produktnivå.

Skapa automatiska rapporter

För att få fler inom ert företag att ta del av den information som samlas in är mitt råd att skapa rapporter som med automatik regelbundet skickas ut till berörda personer. Under menyn anpassning i Google Analytics finns några olika sätt att göra detta. Ställ in vilken information som ska presenteras, vilka som ska få rapporten och hur ofta den ska skickas ut. Efter det sköter sig allt med automatik och en pdf-rapport landar regelbundet i inkorgen vilket ökar sannolikheten att den blir läst.

Google Search Console

Ett tips på något som är lite mer avancerat att komma igång med – men som är oerhört värdefullt när det är på plats – är att använda Google Search Console. Med tanke på Googles enorma dominans på den svenska sökmarknaden är det viktigt att ni kontrollerar vilka sidor som indexeras och får varningar om eventuella problem med er webbplats. Via Google Search Console ser ni även hur söktrafiken ändras över tid, varifrån den kommer och vilka sökfrågor som gör att webbplatsen dyker upp i sökresultatet.

En liten analys är bättre än ingen analys

Ett sista råd är att inte känna att alla begrepp och funktioner gör att det känns övermäktig och arbetet med webbplatsen återigen skjuts på framtiden. Börja enkelt med att titta på några rapporter och ta det sedan vidare därifrån.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Senaste nytt

Visa fler

BUSINESS

Västerås tappar i ranking över lokala företagsklimatet

Västerås tappar, men Surahammar gör rejäl uppryckning i Svenskt Näringslivs stora årliga ranking över det lokala näringslivsklimatet.torsdag 24/9 11:05

"Coronan har påskyndat vår vision"

Aktivt uteliv om hur ljusningen kom mitt i krisen Från konkurshot till fullbelagt. Coronahalvåret har varit omtumlande på flera sätt för Aktivt uteliv på Björnön. – Det har varit en riktig bergochdalbana, säger delägaren Per Fredin.onsdag 23/9 19:55

”Vi inom event har kommit varandra närmare”

Musikevents vd om hur eventbranschen helt stängdes av Eventföretagaren Niklas Hoxell om hur firman ställt om och hur coronakrisen slog till rakt mot underhållningens hjärta. – Då förstod jag att det var riktigt allvarligt, säger Niklas Hoxell.tisdag 22/9 19:08

Kaffe och nätverkande på Hällas eget rosteri

Kaj Johdet som driver Hälla Kafferosteri tillsammans med sin bror Dan Johdet kommer från början från Junosuando i Pajala kommun. I nio år har han drivit olika kaféer ibland annat i Sundsvall,...tisdag 22/9 10:26

SMAKFULLT

Enkelhet i fokus vid kajen: "Omtanke om råvaran"

Brasseriet Kajplats 9, K9 i folkmun, fint beläget vid Tullhuskajen vid Mälaren slog upp sina portar 2012 och har sen dess varit en välbesökt restaurang med inriktning mot fisk och skaldjur.söndag 15/3 9:49

Mr Mango har växt ur sin foodtruck på mindre än ett år

Nu är matstället redo för nya utmaningar: ”Vill ta de chanser som dyker upp” Från början var det mest tänkt som ett roligt extrajobb på sommaren. Men gänget bakom foodtrucken Mr Mango fick snabbt tänka om. Efter påsk kommer de att finnas på tre ställen i Västerås. Och...lördag 14/3 9:08

Nu har Västerås hetaste restaurang öppnat

Nytt koncept i stan – tillaga maten själv vid bordet I torsdags uppdaterades Västerås citys restaurangkarta med ytterligare en markering. Blackstone Steakhouse slog upp sina portar på Sturegatan i Sibyllas gamla lokaler. Västerås Tidning kikade in...torsdag 20/2 19:30

QUIZ

Nu är musikfesten igång – testa dina Mello-kunskaper

QUIZ: Vad kan du om Västeråsbidragen i Melodifestivalen? Under åren har ett antal västeråsare varit med och satt färg på Melodifestivalen, inte minst Loreen som gick hela vägen och vann Eurovision Song Contest med sin låt Euphoria. Frågan är hur mycket du...lördag 23/2 20:10

E-TIDNING