Tobias Barkskog

Varför har ni en hemsida?

De absolut flesta företag har idag en egen hemsida. Dessvärre är det många som nöjer sig så och inte tar fram något konkret syfte med den. Det tycker jag är väldigt synd då det ofta gör att hemsidan snabbt efter lanseringen glöms bort och inte hålls uppdaterad.

  • Publicerad 09:34, 23 feb 2018

Genom något så enkelt som att sätta upp och mäta mål skapas det med automatik en drivkraft att regelbundet förbättra webbplatsen. För att hjälpa några till att komma igång med detta viktiga arbete ska jag dela med mig av några tips som gör att analysarbetet blir både bättre och snabbare. Vi och de flesta av våra kunder använder gratisverktyget Google Analytics för analys av trafiken på webbplatsen, men det finns även andra verktyg med liknande funktioner.

Sätt upp mätbara mål

Oavsett om målet med er hemsida är att få besökarna att prenumerera på ert nyhetsbrev, ladda ner ett produktblad, göra en beställning eller fylla i ett kontaktformulär: gör det mätbart via Google Analytics!

Att sätta upp och mäta uppfyllda mål är grunden för att på ett bra sätt börja analysera era besökare och er digitala närvaro. Om ni till exempel köpt en bannerplats på en webbplats kan ni se hur stor andel av de som klickat på bannern som genomfört en beställning samt även deras geografiska hemvist och hur lång tid de spenderar på din webbplats. För er som driver en e-handel rekommenderar jag varmt att använda den anpassade e-handelspårningen för att få försäljningsstatistik på produktnivå.

Skapa automatiska rapporter

För att få fler inom ert företag att ta del av den information som samlas in är mitt råd att skapa rapporter som med automatik regelbundet skickas ut till berörda personer. Under menyn anpassning i Google Analytics finns några olika sätt att göra detta. Ställ in vilken information som ska presenteras, vilka som ska få rapporten och hur ofta den ska skickas ut. Efter det sköter sig allt med automatik och en pdf-rapport landar regelbundet i inkorgen vilket ökar sannolikheten att den blir läst.

Google Search Console

Ett tips på något som är lite mer avancerat att komma igång med – men som är oerhört värdefullt när det är på plats – är att använda Google Search Console. Med tanke på Googles enorma dominans på den svenska sökmarknaden är det viktigt att ni kontrollerar vilka sidor som indexeras och får varningar om eventuella problem med er webbplats. Via Google Search Console ser ni även hur söktrafiken ändras över tid, varifrån den kommer och vilka sökfrågor som gör att webbplatsen dyker upp i sökresultatet.

En liten analys är bättre än ingen analys

Ett sista råd är att inte känna att alla begrepp och funktioner gör att det känns övermäktig och arbetet med webbplatsen återigen skjuts på framtiden. Börja enkelt med att titta på några rapporter och ta det sedan vidare därifrån.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Senaste nytt

Visa fler

BUSINESS

Krönika: AI tar över marknadsföringen steg för steg

Det har pratats under lång tid om att artificell intelligens ska ta över mer av vår vardag och steg för steg är det i varje fall på väg att ske för den som jobbar med digital marknadsföring. Under de...måndag 23/5 15:43

Kluriga upplevelser på export: Prison Island sprids världen över

Prison Island är ett företag olikt många andra. Inspirerade av Fångarna på Fortet, erbjuder de äventyr och tävlingar som testar deltagarnas alla sinnen. De började resan i Västerås och har idag 55...onsdag 11/5 19:56

Västeråsföretaget underlättar vardagen för glutenintoleranta i hela Norden

”Målet är att växa ytterligare” MixWell är en okänd jätte i Västerås. Företaget som en gång startade i ägarnas kök levererar idag flera hundra ton glutenfria produkter över hela Norden. – Målet är att växa ytterligare, säger vd:n...måndag 9/5 19:10

Länets UF-företagare visar upp sig på marknad i Västerås city

Lanserar nytt koncept Då pandemin satte stopp för den klassiska UF-mässan arrangerar Ung Företagsamhet i Västmanland istället en UF-marknad på Fiskartorget i centrala Västerås.fredag 6/5 16:30

jubileumsår

Stefan Lanehed – Västerås Tidnings första journalist

”Tidningen är en del av mitt hjärta” Här är Västerås Tidnings första journalist. Stefan Lanehed var med och formade det redaktionella innehållet när ett ungt annonsblad tog sina första stapplande steg mot att bli en läsvärd och...måndag 11/4 10:22

LAGFOTON FRÅN KLUBBARNA

Lagfoton från klubbarna

Foto: EXPRESSBILD

SMAKFULLT

Jenny Asplund: Här är påskens drycker – k(l)uckeliku

Påsken närmar sig med stormsteg, en högtid som har kommit att bli en kulinarisk fest där vi svenskar fullkomligt frossar i god mat och dryck.lördag 9/4 14:22

Här jäser äpplen till hantverkscider

Några kilometer utanför Köping ligger musteriet som tagit en väg in på det jästa spåret. Här tillverkas hantverkscider, en dryck som vid varje tillfälle är unik.söndag 20/3 18:34

Paret satsar allt (och lite till) på lokalt gin: "Gått väldigt snabbt"

Västerås har sedan ett år tillbaka ett eget lokalt gindestilleri. Under julen gjorde produkterna entré på systembolagets hyllor – och det blev genast en försäljningssuccé. – Det är en riktig ginboom...fredag 25/2 20:14

Sebastian – Västerås bidrag i Sveriges mästerkock

”En passion som kanske gått lite överstyr” Han fick sitt intresse av mat och matlagning då han jobbade som servitör och bartender inom restaurangbranschen. Nu är 26-årige Sebastian Jogér från Västerås med och tävlar i TV4-programmet Sveriges...torsdag 17/2 20:25

QUIZ

Nu är musikfesten igång – testa dina Mello-kunskaper

QUIZ: Vad kan du om Västeråsbidragen i Melodifestivalen? Under åren har ett antal västeråsare varit med och satt färg på Melodifestivalen, inte minst Loreen som gick hela vägen och vann Eurovision Song Contest med sin låt Euphoria. Frågan är hur mycket du...lördag 6/2 20:00

E-TIDNING