Tobias Barkskog

Varför har ni en hemsida?

De absolut flesta företag har idag en egen hemsida. Dessvärre är det många som nöjer sig så och inte tar fram något konkret syfte med den. Det tycker jag är väldigt synd då det ofta gör att hemsidan snabbt efter lanseringen glöms bort och inte hålls uppdaterad.

  • Publicerad 09:34, 23 feb 2018

Genom något så enkelt som att sätta upp och mäta mål skapas det med automatik en drivkraft att regelbundet förbättra webbplatsen. För att hjälpa några till att komma igång med detta viktiga arbete ska jag dela med mig av några tips som gör att analysarbetet blir både bättre och snabbare. Vi och de flesta av våra kunder använder gratisverktyget Google Analytics för analys av trafiken på webbplatsen, men det finns även andra verktyg med liknande funktioner.

Sätt upp mätbara mål

Oavsett om målet med er hemsida är att få besökarna att prenumerera på ert nyhetsbrev, ladda ner ett produktblad, göra en beställning eller fylla i ett kontaktformulär: gör det mätbart via Google Analytics!

Att sätta upp och mäta uppfyllda mål är grunden för att på ett bra sätt börja analysera era besökare och er digitala närvaro. Om ni till exempel köpt en bannerplats på en webbplats kan ni se hur stor andel av de som klickat på bannern som genomfört en beställning samt även deras geografiska hemvist och hur lång tid de spenderar på din webbplats. För er som driver en e-handel rekommenderar jag varmt att använda den anpassade e-handelspårningen för att få försäljningsstatistik på produktnivå.

Skapa automatiska rapporter

För att få fler inom ert företag att ta del av den information som samlas in är mitt råd att skapa rapporter som med automatik regelbundet skickas ut till berörda personer. Under menyn anpassning i Google Analytics finns några olika sätt att göra detta. Ställ in vilken information som ska presenteras, vilka som ska få rapporten och hur ofta den ska skickas ut. Efter det sköter sig allt med automatik och en pdf-rapport landar regelbundet i inkorgen vilket ökar sannolikheten att den blir läst.

Google Search Console

Ett tips på något som är lite mer avancerat att komma igång med – men som är oerhört värdefullt när det är på plats – är att använda Google Search Console. Med tanke på Googles enorma dominans på den svenska sökmarknaden är det viktigt att ni kontrollerar vilka sidor som indexeras och får varningar om eventuella problem med er webbplats. Via Google Search Console ser ni även hur söktrafiken ändras över tid, varifrån den kommer och vilka sökfrågor som gör att webbplatsen dyker upp i sökresultatet.

En liten analys är bättre än ingen analys

Ett sista råd är att inte känna att alla begrepp och funktioner gör att det känns övermäktig och arbetet med webbplatsen återigen skjuts på framtiden. Börja enkelt med att titta på några rapporter och ta det sedan vidare därifrån.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Senaste nytt

Visa fler

BUSINESS

"Det var många frågor som inte gick att besvara"

Storbranden på Erikslund drabbade inte bara företagen som var verksamma i byggnaden som brann. Den närmaste grannen, Åhléns Outlet, har varit tvungna att stänga för att reparera de materiella skador...lördag 24/9 8:15

Nu öppnar Tati igen – i nygammal regi

Nypremiär idag: ”Nya starka märken” I dag är det nypremiär för den välkända klädbutiken Tati på Erikslund. 1200 kvadrat säljyta kommer på nytt att fyllas med kläder och accessoarer.fredag 23/9 18:10

Strands kläder har hållit i 115 år

Välbekanta Strands barn- och ungdomskläder är en butik som funnits i centrala Västerås under en väldigt lång tid. Redan 1907 startade Elin Johansson en klädesbutik på Smedjegatan och på den vägen är...onsdag 21/9 18:17

jubileumsår

”Att ha en engagerad personal som mår bra gör att företaget mår bra”

Britt Hallberg om sina 20 år på Västerås Tidning Britt Hallberg är en viktig faktor när det kommer till Västerås Tidnings framgångar. Under tjugo år, mellan 1997 och fram till pensionen 2017, arbetade hon på tidningen med rollen som vd från 2001.lördag 28/5 7:44

Stefan Lanehed – Västerås Tidnings första journalist

”Tidningen är en del av mitt hjärta” Här är Västerås Tidnings första journalist. Stefan Lanehed var med och formade det redaktionella innehållet när ett ungt annonsblad tog sina första stapplande steg mot att bli en läsvärd och...måndag 11/4 10:22

LAGFOTON FRÅN KLUBBARNA

Lagfoton från klubbarna

Foto: EXPRESSBILD

SMAKFULLT

Små flaskor – stora smaker

Västerås Tidnings vinsexpert Jenny Asplund: ”Less is more” Jenny Asplund slår ett slag för halvflaskan.fredag 23/9 13:52

Västeråsaren en av sex finalister i Årets ekokock – i höst blir han tv-kändis

Andreas Wendelin: ”Har en bra chans att vinna” Här är kocken med många slevar i grytan. I höst finns västeråsaren Andreas Wendelin med i den nya säsongen av Hela Sverige bakar. Men först är han aktuell som en av sex finalister i Årets ekokock. –...torsdag 1/9 18:14

Jenny Asplund: Här är dryckerna till solljusets stora högtid

Nu grönskar det i vårt avlånga land och för många är det här den bästa tiden på året.tisdag 21/6 11:46

Vinexperten Jenny Asplund: Den blomstertid nu kommit

Första sommarmånaden är här och med den kommer festligheter såsom avslutningar och allsköns utomhusevenemang omringade av naturens blomsterprakt.tisdag 7/6 11:47

QUIZ

Nu är musikfesten igång – testa dina Mello-kunskaper

QUIZ: Vad kan du om Västeråsbidragen i Melodifestivalen? Under åren har ett antal västeråsare varit med och satt färg på Melodifestivalen, inte minst Loreen som gick hela vägen och vann Eurovision Song Contest med sin låt Euphoria. Frågan är hur mycket du...lördag 6/2 20:00

E-TIDNING