TV-man. Pär Hemström, vd för Västmanlands Television. I bakgrunden Daniel Lillman som förbereder ett inslag i redigeringsdatorn. Foto: Fredrik Klevenhaus

TV-kanalen som sänder från Köping

I 27 år har det sänts lokal-tv från Köping. 1993 startade Pär Hemström och Kent Nilsen Köpings Lokal-tv som sände från en tvårumslägenhet ut till tv-tittarna anslutna till kabel-tv-nätet i Köping. Köpings lokal-tv blev TV-KAK när sändningarna utökades till grannkommunerna Kungsör och Arboga.

Publicerad

Under några år hade tv-stationen namnet Västra Mälardalens Television men när allt fler kunde se tv-kanalen via IPTV ändrades namnet till Västmanlands Television.

Lägenheten som tv-studio är sedan länge utbytt mot ändamålsenliga lokaler med både kontrollrum och tv-studio men tv-kanalen har fortfarande Köping som hemmabas.

Och konceptet är detsamma som 27 år tillbaka.

– Hade vi haft sändningar enligt en tablå hade det inte varit ett lika framgångsrikt recept, förklarar Pär Hemström.

Backar vi bandet... ja, det är en del av tv-stationens historia, så var det just band som byggt upp tv-stationens populäritet.

I 27 år har ett nytt aktuellt program levererats varje vardag och fredagens program har sänts över helgen.

Under 90-talet användes just VHS-band för att distribuera sändningarna till de närliggande kommunerna. Tre bandspelare, en i varje kommun spelade upp programmen i en slinga tills det levererades en ny kasett vid 18-tiden. Att det ska komma en ny sändning vid det klockslaget är rutin för många.

– Många tittare vet exakt när det ska komma en ny sändning och är vi försenade ringer det direkt, säger Pär Hemström.

VHS-bandens tid är förbi, likaså DVD-skivorna som fått lämna över till mer moderna sätt att överföra bild och ljud. Nu sänder tv-kanalen från studion i Köping till kabel-nät och mottagare via IP-teknik.

Lokalt finns också kompetensen hos Västmanlands Television att göra sändningar utanför studion, så kallade OB-produktioner. Sex kameror och ett mobilt kontrollrum finns tillgängligt för tv-kanalen och kunder att hyra in för att genomföra direktsändningar i den egna tv-kanalen eller till digitala plattformar. tv-signalen kan också skickas till andra tv-kanaler.

Västmanlands Television har sedan starten 1993 finansierats med reklam och det finns därmed lång erfarenhet av att kunna berätta i rörlig bild.

Trots att det hänt mycket på marknaden så står sig tv-reklam stark. Pär Hemström menar att repetition som just är en av tv-mediets stora styrkor har bidragit till att tv-reklamen är en stark framgångsfaktor vid investering i marknadsföring.

– Det har ju ändrat sig väldigt mycket hur annonsering fungerar på bara 20 år. Förr kunde en livsmedelsbutik annonsera om extrapris på köttfärs och ha långa köer till butiken, men riktigt så är det inte längre. Nu gäller det att bygga relationer och det görs med upprepande marknadsföring av varumärket, förklarar Pär Hemström.

Hemström menar också att den digitaliseringsvåg som på senare tid ändrat tv-mediet är en övergående period.

– Det går att likna det med hur reklambyåerna hade det på 90-talet när datorer och programvara blev så tillgängligt att alla kunde göra trycksaker. Men det gick några år och många företag förstod att producera en tidning internt inte var riktigt kärnverksamheten.

– Alla kan filma och lägga på effekter med mobiltelefonen och publicera på sociala medier, men det blir sällan riktigt bra. Det blir bättre när kunskapen finns hur det rörliga ska paketeras, säger Pär Hemström.

Powered by Labrador CMS