Mästerkocken har blivit kebabkung. Amir Kheirmand har slagit igenom i Sverige med Schysst Käks kebabsortiment.

Schysst tillväxt för Mästerkocken

För nio år sedan belönades Amir Kheirmand med en gasell av Dagens Industri. Nu är Mästerkocken i farten igen. Hans senaste satsning Schysst Käk är just nu ett av de snabbast växande företagen i länet.

Publicerad

2011 var Amir Kheirmand med och utsågs till en av Sveriges Gasellföretagare.
Då var han vd för reklambyrån Printworks (senare Navii) som var ett av Västmanlands snabbast växande företag.

Några år senare tog karriären en ny inriktning, när Amir deltog och senare vann tv-programmet Mästerkocken i TV4.

Kändisskapet inom matbranschen ledde till nya satsningar som Youtubekanalen Rätt Rätt och matstudion Eat.

Sedan några år tillbaka är dock kockmössan delvis avhängd och på nytt har han plockat fram vd-kostymen. Företaget han idag leder heter Schysst käk och är en ny raket bland länets företag.

– Jag är jävligt otålig. Jag gillar när det går undan helt enkelt, säger Amir om den nya resan som han och företaget är inne på.

Schysst käk tillverkar färdigmat som säljs via de stora matkedjorna i hela landet.

– Vi gör bra saker, vi jobbar hårt och folk verkar gilla det vi gör. Och det är vi väldigt tacksamma för, förklarar Amir.

Färdigmat som ska förenkla livet

Företagets affärsidé går ut på att sälja bra och god färdigmat som ska förenkla livet för konsumenterna.

– Själen hos Schysst käk är färdigmat som man inte ska behöva skämmas för. Färdigmat har ofta varit utskälld och många tycker att det är pinsamt. Anledningen är att samhället säger att man ska laga mat från grunden. Men i verkligheten räcker ju inte tiden till. Det är dagishämtning, träningar och jobb – då går inte det ihop, säger Amir.

Amir Kheirmand är själv en del av företagets målgrupp, trots sina kunskaper inom matlagning.

– Det är inte ofta jag står på vardagar och lagar mat i flera timmar. Det går ju inte. Det är den tiden som man har med familjen, och då får matlagningen inte ta för lång tid, säger han.
Slog igenom med kebab

Till en början var Schysst käk inriktade på färdigrätter inom slowcooking, en inriktning som dessvärre aldrig riktigt tog någon fart.

– Vi kom tyvärr in i det för sent. Vi var två år sena och då fanns det redan för mycket konkurrens. Vi backade varje månad. Det var sjukt tufft, berättar Amir.

Det stora genomslaget kom först några år senare när Amir och teamet siktade in sig på kebab.

– Vid den tiden fanns det bara fryst kebab i butikerna. Och det var inte som den kebaben man får på pizzerian, säger Amir.

Schysst käk startade då arbetet med att ta fram en ny produktportfölj och började snart hitta rätt – både med sortimentet och förpackningarna.

– Genomslaget kom när vi lanserade vårt kebabsortiment nationellt. Då märke vi att: ”Nu har vi något”, säger han.

Kebab har med tiden blivit en av svenskarnas nya ”nationalrätter”.

– Svenskarna äter kebab för miljarder. Jag tycker personligen att kebab är en fantastisk produkt och då är det kul att göra kebab med bra kvalitet, producerad här i Sverige.

Framöver är dock siktet inställt på att bredda utbudet. Redan under våren planeras en ny lansering som inte har med kebab att göra.

– Det kommer att bli vår största lansering någonsin, säger Västerås egen mästerkock lite hemligt.

Powered by Labrador CMS