Det kollektiva resande väntas öka i framtiden.

Så planeras det kollektiva resandet i framtiden

Kollektivtrafikförvaltningen utgår, när det gäller den långsiktiga och strategiska planeringen för regional kollektivtrafik i Västmanlands län, från antaget Trafikförsörjningsprogram.

  • Publicerad 14:05, 16 maj 2020

Detta sker genom att ta avstamp i regional utveckling, linjenät för kollektivtrafik och resmönster i länet. För att nå en långsiktig hållbar samhällelig utveckling är en viktig aspekt att möjliggöra inomregionalt och mellanregionalt resande med tåg kombinerat med snabba bussförbindelser till målpunkter i städer och på landsbygden.

Personresandet, framförallt i Stockholm/Mälardalsregionen, har vuxit snabbt på kort tid vilket lett till ökad efterfrågan på resor i kollektivtrafiken. För att möta de utmaningar som finns i ökat resande krävs att kapaciteten i kollektivtrafiken och på transportinfrastrukturen ökar. Vid planering av kollektivtrafiken är kunskapen om var folk bor, arbetsplatsernas och andra målpunkters lokalisering av betydelse. God försörjning av buss, tåg och taxi kräver samordning med kommunernas översiktsplaner och detaljplaner. En stor del av kollektivtrafikens attraktivitet hänger samman med omgivande infrastruktur och service i anslutning till resan. Ökad tillgänglighet kan nås genom exempelvis fler turer, goda anslutningsmöjligheter, bättre väntmiljöer, miljövänliga fordon och fordon med hög standard samt god komfort, och kortare restider.

Trafikmässigt planeras antalet avgångar med tåg utökas både för linjerna mot Hallstahammar och Fagersta (Bergslagspendeln) och mot Eskilstuna och Sala (UVEN) inom närtid.

Dialog förs kontinuerligt med SJ gällande framtida utbud på Mälarbanan i riktning mot Stockholm och Örebro. Stadstrafiken i Västerås utökades omfattande under år 2013 och ytterligare kapacitet kommer behöva tillföras i takt med att stadens befolkning växer.

Under hösten 2019 gjordes ca 150 000 påstigningar per vardag inom VL:s busstrafik vid Västerås centralstation.

Kollektivtrafikförvaltningen har samverkat och gemensamt tagit fram en målbild med Västerås stad, Jernhusen, Trafikverket, och Klövern gällande framtida resecentrum, som är en del av Västerås stads stadsutvecklingsprojekt Mälarporten. I målbilden beskrivs bland annat att det nya resecentrumet ska klara kapacitetsbehovet för all kollektivtrafik och att utformningen ska klara ett växande kapacitetsbehov.

Ökat kollektivt resande förväntas även bortom 2030 och 2050, även om prognoser blir allt svårare att ge men indikerar ett behov av flexibla och expanderbara lösningar.

I den plan som finns för stationsområdet så är tanken exempelvis att taket över stationsområdet ska vara tillräckligt högt om spårvagnar skulle bli aktuellt i framtiden.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Senaste nytt

Visa fler

BUSINESS

Miljoner till kompetensutveckling i Östra Mellansverige

Pandemin slår hårt mot svensk ekonomi. I en unikt snabb process fördelar Svenska ESF-rådet idag ut stöd till 22 projekt som ska erbjuda kompetensutveckling till varslade och permitterade. I regionen...lördag 30/5 16:07

1 200 jobb inom hotell och restaurang i länet kan vara i farozonen

Branschorganisation Visita har låtit Handels Utredningsinstitut, HUI, ta fram en ny studie som visar hur coronakrisen slår mot besöksnäringen i landets regioner. Rapporten visar att så många som 1...onsdag 27/5 16:26

De putsar Skrapans fasad – hängandes i rep

Fönsterputs på hög nivå: "Fäster repen i balkar och hissar oss nedåt" Här är Västeråsföretaget som utför ett minst sagt svindlande uppdrag. Under torsdagen påbörjade de arbetet med att putsa Skrapans utsida – hängandes i rep. – Det är högt. Det finns så mycket att...lördag 23/5 13:27

Corona slår hårt mot krogarna: Nattklubb i konkurs

Konkursförvaltaren: "Vi har träffat de anställda" I slutet av förra veckan begärdes nattklubben Royale, bolaget bakom verksamheten, Västerås Nöje AB i konkurs. I måndags tog Västmanlands tingsrätt beslut att försätta bolaget i konkurs.onsdag 20/5 21:30

SMAKFULLT

Enkelhet i fokus vid kajen: "Omtanke om råvaran"

Brasseriet Kajplats 9, K9 i folkmun, fint beläget vid Tullhuskajen vid Mälaren slog upp sina portar 2012 och har sen dess varit en välbesökt restaurang med inriktning mot fisk och skaldjur.söndag 15/3 9:49

Mr Mango har växt ur sin foodtruck på mindre än ett år

Nu är matstället redo för nya utmaningar: ”Vill ta de chanser som dyker upp” Från början var det mest tänkt som ett roligt extrajobb på sommaren. Men gänget bakom foodtrucken Mr Mango fick snabbt tänka om. Efter påsk kommer de att finnas på tre ställen i Västerås. Och...lördag 14/3 9:08

Nu har Västerås hetaste restaurang öppnat

Nytt koncept i stan – tillaga maten själv vid bordet I torsdags uppdaterades Västerås citys restaurangkarta med ytterligare en markering. Blackstone Steakhouse slog upp sina portar på Sturegatan i Sibyllas gamla lokaler. Västerås Tidning kikade in...torsdag 20/2 19:30

QUIZ

Nu är musikfesten igång – testa dina Mello-kunskaper

QUIZ: Vad kan du om Västeråsbidragen i Melodifestivalen? Under åren har ett antal västeråsare varit med och satt färg på Melodifestivalen, inte minst Loreen som gick hela vägen och vann Eurovision Song Contest med sin låt Euphoria. Frågan är hur mycket du...lördag 23/2 20:10

E-TIDNING