Det kollektiva resande väntas öka i framtiden.

Så planeras det kollektiva resandet i framtiden

Kollektivtrafikförvaltningen utgår, när det gäller den långsiktiga och strategiska planeringen för regional kollektivtrafik i Västmanlands län, från antaget Trafikförsörjningsprogram.

Publicerad

Detta sker genom att ta avstamp i regional utveckling, linjenät för kollektivtrafik och resmönster i länet. För att nå en långsiktig hållbar samhällelig utveckling är en viktig aspekt att möjliggöra inomregionalt och mellanregionalt resande med tåg kombinerat med snabba bussförbindelser till målpunkter i städer och på landsbygden.

Personresandet, framförallt i Stockholm/Mälardalsregionen, har vuxit snabbt på kort tid vilket lett till ökad efterfrågan på resor i kollektivtrafiken. För att möta de utmaningar som finns i ökat resande krävs att kapaciteten i kollektivtrafiken och på transportinfrastrukturen ökar. Vid planering av kollektivtrafiken är kunskapen om var folk bor, arbetsplatsernas och andra målpunkters lokalisering av betydelse. God försörjning av buss, tåg och taxi kräver samordning med kommunernas översiktsplaner och detaljplaner. En stor del av kollektivtrafikens attraktivitet hänger samman med omgivande infrastruktur och service i anslutning till resan. Ökad tillgänglighet kan nås genom exempelvis fler turer, goda anslutningsmöjligheter, bättre väntmiljöer, miljövänliga fordon och fordon med hög standard samt god komfort, och kortare restider.

Trafikmässigt planeras antalet avgångar med tåg utökas både för linjerna mot Hallstahammar och Fagersta (Bergslagspendeln) och mot Eskilstuna och Sala (UVEN) inom närtid.

Dialog förs kontinuerligt med SJ gällande framtida utbud på Mälarbanan i riktning mot Stockholm och Örebro. Stadstrafiken i Västerås utökades omfattande under år 2013 och ytterligare kapacitet kommer behöva tillföras i takt med att stadens befolkning växer.

Under hösten 2019 gjordes ca 150 000 påstigningar per vardag inom VL:s busstrafik vid Västerås centralstation.

Kollektivtrafikförvaltningen har samverkat och gemensamt tagit fram en målbild med Västerås stad, Jernhusen, Trafikverket, och Klövern gällande framtida resecentrum, som är en del av Västerås stads stadsutvecklingsprojekt Mälarporten. I målbilden beskrivs bland annat att det nya resecentrumet ska klara kapacitetsbehovet för all kollektivtrafik och att utformningen ska klara ett växande kapacitetsbehov.

Ökat kollektivt resande förväntas även bortom 2030 och 2050, även om prognoser blir allt svårare att ge men indikerar ett behov av flexibla och expanderbara lösningar.

I den plan som finns för stationsområdet så är tanken exempelvis att taket över stationsområdet ska vara tillräckligt högt om spårvagnar skulle bli aktuellt i framtiden.

Powered by Labrador CMS