Inspelning. Hela crewet, med Peter Stormare, medarbetare från ProLounge och andra i deras ”utökade familj” under en reklamfilmsinspelning för Bauhaus på Öland. Foto: Stefan Jellheden

ProLounge stormar(e) fram på reklamfilmsmarknaden

Ni har säkert sett Peter Stormare som byggare i Bauhaus reklamfilmer på tv. Vad alla inte vet är att många av filmerna med honom är inspelade i Västerås. Bakom produktionen ligger lokala filmbyrån ProLounge.

Publicerad

Det hela startade med ett gäng filmintresserade gymnasiegrabbar i mitten av 00-talet. Idag har killarna vuxit upp. Men filmintresset består. Och numera driver de ett framgångsrikt företag inom filmproduktion där de arbetar med stora bolag som just Bauhaus.

– Vi var fyra filmintresserade kompisar som pluggade ihop på gymnasiet. Under den tiden gjorde vi mycket film tillsammans, både musikvideor och kortfilmer och när vi skulle redovisa arbeten i skolan gjorde vi det nästan alltid genom att göra filmer, säger Markus Andréasson.

På den tiden var filmskapandet bara en kul grej för killarna. Men en dag kom en fråga från en dansskola som ville ha en föreställning filmad.

– För första gången skulle vi då få betalt för vårt filmande. Då kom vi fram till att det vore bra om vi startade ett företag. Tanken var nog att det där kunde vara roligt att hålla på med tills vi hade bestämt oss för vad vi skulle göra med våra liv, berättar Markus Andréasson.

Efter det första jobbet för dansskolan kom nya uppdrag och det ena ledde till det andra. Till slut var verksamheten igång. Ett par år senare kom även en förfrågan om att göra en reklamfilm.

– Det var en bekant till oss som frågade om vi kunde göra en reklamfilm åt golfshoppen ute på Frösåker. Tanken var att reklamen skulle visas lokalt på TV4. Det sa vi så klart ja till och den blev tydligen bra. För efter att den hade sänts i tv blev vi uppringda av någon på TV4 som frågade: ”Vilka är ni? Vi måste träffas – det här var jättebra”.

Det här var precis den tiden då filmbranschen gick från att vara analog till att bli digital. Tack vare leken under skoltiden var Markus Andréasson, Christofer Wäneskog, Anders Sjöstrand och Niclas Tillman tidiga med den nya tekniken.

– Vi redigerade filmerna i våra datorer. Helt plötsligt gick det från att kosta 100 000-tals kronor att producera en film till att man kunde göra bra material med enkla program i en vanlig dator. Det här gjorde att vi helt plötsligt låg före. Vi kunde enkelt lägga in effekter som tidigare hade varit både dyrt och svårt.

Sedan dess har ProLounge vuxit organiskt. Idag, 14 år efter att företaget startade, är de 15 anställda i bolaget.

– Tre av oss fyra som startade har varit med hela tiden. Sedan har Niclas, som var med i början kommit tillbaka efter att ha jobbat med annat under några år, berättar Markus.

Foto: Prolounge

Kärnan i verksamheten är fortfarande att göra bra film. Men med åren och i takt med att uppdragen både ökat och kunderna har blivit större har kvartetten blivit betydligt mer proffsiga vad gäller företagandet.

– Det är fortfarande film som är drivkraften. Men med åren har det blivit mer business. Det kan ju inte bara vara kul, vi är ju ett företag. Vi har fördelat uppgifterna så att jag tar ansvar för utvecklingen av företaget, Christofer håller ordning på papper och bolagsstruktur, Anders är den kreativa ledstjärnan och Niklas har tagit rollen som vd.

Idag är dock företaget inne i ett skede där ägarna står inför ett avgörande vägskäl.

– Ska vi verkligen bli fler nu? Varför ska vi bli det? Vi är vid en brytgräns där vi helt plötsligt inte riktigt har koll på vad alla gör och man kan inte vara lika dedikerad i varje jobb. Det är en balansgång, säger Markus Andréasson.

När man pratar om ProLounge är det dock oundvikligt att komma in på Bauhaus-filmerna. Det är samarbetet med den stora bygghandelskedjan som har gjort företaget känt i hela landet och den historien startade vid ett tidigare vägskäl för Markus och hans kompanjoner.

– Efter några år insåg vi att vi verkade ha talang för det vi gjorde, men om vi skulle växa var vi tvungna att få igång ett flyt i försäljningen. Det här var inget som någon av oss brann för, så därför teamade vi ihop oss med de lokala byråerna Haus och Streamline som gick in som delägare i vårt företag. Haus var en bra partner eftersom dom var mycket större än oss och Streamline hade en bra säljavdelning som kunde ta in våra produkter under sina vingar. På det sättet kunde de ta hand om säljet och vi kunde koncentrera oss på att producera film, berättar Markus.

– Och det var via det samarbetet vi kom i kontakt med Bauhaus. 2011 hade Steamline precis gjort ”Bauhauslåten” och hade fått nys om att de skulle upphandla film. Då gjorde vi en pitch som dom gillade. Sen var det igång.

Vad har Bauhaus betytt för er som företag?

– Jättemycket! Verkligen. Det har varit ett uppdrag som vi har vuxit med och som utvecklat oss. Samtidigt har det funnits ett givande och tagande, hela uppdraget har vuxit i takt med att vi har utvecklats och fått bättre kapacitet.

Foto: Stefan Jellheden

Hur kom det sig att ni och Bauhaus lyckades knyta till er Peter Stormare?

– I början hade vi ett annat koncept som baserades på några okända karaktärer. 2015 inleddes en diskussion om att ta fram ett nytt koncept. Bauhaus hade vuxit rejält och diskussionerna handlade då om hur vi kunde förmedla bilden av dom som marknadsledande. Tanken var att uppfattas som större genom kommunikationen. Tillsammans med Haus tog vi fram ett nytt och mer inspirerande koncept. Vi kom fram till att vi skulle göra ”stora filmer om stora ämnen inom bygg”, och för att lyckas med det behövde dom frontas av en stor personlighet. Vi tog därför fram en lista med ungefär tio namn, och nummer ett var Peter Stormare. Vi kontaktade därefter hans management och på den vägen är det.

Genom åren har relationen mellan Stormare, ProLounge och Bauhaus stärkts ytterligare.

– Vi har blivit lite som en familj, förklarar Markus Andréasson.

Alla kunder som ProLounge jobbar med är dock inte lika stora och publika som Bauhaus. De jobbar med flera lokala kunder, både stora och små.

– Som exempel har vi precis gjort nya reklamfilmer till Kokpunkten, berättar Markus.

Alla produktionerna görs inte heller för tv. En stor del av verksamheten handlar om att göra filmer till presentationer eller olika event.

– Det är mycket business to business och vi har många uppdrag åt industri- och tillverkningsföretag. Där har vi mycket att bidra med genom att göra produktionerna intressanta tack vare att vi adderar vår erfarenhet från reklamfilm.

Tips: Att tänka på innan du beställer reklamfilm

1. Identifiera ditt behov. Vad är meningen med reklamfilmen?

2. Bestäm budskap. Det är viktigt att vara krass, man kan inte kasta alla bollar på tittaren samtidigt.

3. Kartlägg behovet. Vart ska filmen användas, när ska den sändas och vad ska filmen säga.

Powered by Labrador CMS