Krönika: Psykologisk säkerhet i en föränderlig värld

Förr i tiden förklarades världen av begrepp som stabilitet, säkerhet, tydlighet och enkelhet. Vi skapade tydliga tre-, fem-, och tioårsplaner som vi fokuserade på och höll oss fast i. Världen som vi kände den var relativt oföränderlig. I alla fall gick utvecklingen så sakta att vi hann med att greppa allt som hände, åtminstone i den kontext och miljö vi själva arbetade och verkade i.

  • Publicerad 09:30, 19 okt 2021

Marianne Ohlson.

D

et senaste ett, snart två, åren har inneburit ett totalt omkastande av de stabilisatorer vi tidigare lutade oss emot. Nya begrepp är instabilitet, osäkerhet, komplexitet och tvetydighet, på engelska V.U.C.A. – volatility, uncertainty, complexity, ambiguity.

Den ständiga rörelsen och instabiliteten i världsordningen som naturligtvis ökat i samband med pandemin, samt drivare som digitalisering och globalisering, har eskalerat känslan av oro och instabilitet.

Bristen på förutsägbarhet, skapar ett otydligt nuläge och ett ännu omöjligare scenario om framtiden. Till det lägger vi en komplexitet med parallella världar där vi lever och arbetar både online och IRL och att världsbilderna som vi är vana att se dem ifrågasätts och förändras. Vi vet ju ännu inte sanningen om coronapandemin och vilket förhållningssätt som varit mer framgångsrikt än det andra. Vi är mitt i siffrorna och välden pågår runt oss och ingen har en hel samlad objektiv bild.

Hur får vi då våra medarbetare att må bra och prestera i en värld som ständigt förändras i en allt snabbare takt? Vi människor är ju ändå programmerade att göra som vi gjorde i går, för det gick bra och var ofarligt.

Hur gör vi för att våra medarbetare ska driva våra organisationer i den hypertakt utvecklingen går?

Det finns faktorer som kan motverka inaktiviteten och rädslan att göra på nya sätt. En av dessa faktorer är att skapa ett tydligt varför. Att skapa mening och motivation till det vi ämnar göra, samt medvetenhet om ett gemensamt nuläge är avgörande för att vi skall starta utvecklingen från samma utgångsläge.

Nyfikenheten är en urkraft som skapar innovation och nytänkande. Det går att skapa organisationer som utvecklar nyfikenhet. Med lärandet i fokus och tillåtelse att misslyckas skapas en psykologisk säkerhet som ger möjlighet till, och banar för, nya tankar och idéer. Det måste löna sig att göra någonting annorlunda i dag, utan personliga tillkortakommanden eller förluster.

World Economic Forum räknar med att en miljard jobb kommer att förändras och kräva nya kunskaper för att skötas, inom en tioårsperiod. Det innebär att en miljard människor behöver ”reskilla” eller lära sig nya saker. För att överleva måste stora bolag och organisationer väva in lärandet av nya saker i sina dagliga sysslor. För det krävs ett synsätt på lärandet som ett ständigt pågående.

Vägen till denna kulturförändring går såklart genom ledarna i de organisationer som vill överleva. Att leda och utveckla andra är din viktigaste uppgift som innovativ ledare. Att våga skapa en organisation som tillåter människor att göra fel, för att sedan göra om och göra rätt, är en förutsättning för att överleva i en hyperföränderlig värld.

Våga testa för att snabbt kalibrera om, är en framgångsfaktor som minskar risken och skapar fördelar för dig som ledare i de flesta branscher.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Senaste nytt

Visa fler

BUSINESS

Krönika: Säkerhet och synlighet på LinkedIn

LinkedIn är med sina 774 miljoner medlemmar det största nätverket som inriktar sig på användarnas professionella och yrkesmässiga digitala närvaro. Företagets vision är att skapa ekonomiska...tisdag 30/11 15:07

Krönika: Money talks i en allt mer komplex vardag

Hej företagare! Hinner du stanna upp och läsa en reflektion om din och de flesta entreprenörers vardag? Tiden rusar och världen snurrar på, eller hur? Och det är inte helt lätt att se en förändring...tisdag 30/11 15:04

UF-chefen: "Otroligt bra processutbildning för eleverna"

Att driva UF-företag är något som många elever runt om i Sverige gör varje år och dessutom uppskattar väldigt mycket. Nyligen har ”UF Målbild 20/21” avslutats och Västmanland är bäst i Sverige!...måndag 29/11 19:05

Deras affärsidé: Konverterar vanliga cyklar till elcyklar

I Västerås är det många gymnasieelever som får chansen att driva ett UF-företag. I år har ett gäng elever från ABB Gymnasiet skapat ett företag som de satsar stort på. De heter ReBike UF och deras...måndag 29/11 18:50

LAGFOTON FRÅN KLUBBARNA

Lagfoton från klubbarna

Foto: EXPRESSBILD

SMAKFULLT

Vin i Västerås gör efterlängtad comeback

Konserthuset ny skådeplats: Smaka på den här. Nästa helg är vin- och delikatessmässan Vin i Västerås tillbaka. I delvis ny tappning och på ny plats – men med samma arom. – Besökarna kommer att känna igen sig, säger Hanna...söndag 24/10 15:51

Hon är Västerås Tidnings nya vinskribent: ”Viner ska inte vara något snobbigt”

Jenny Asplund hoppas kunna inspirera med sina tips Västeråstjejen Jenny Asplund är sommelier och etablerad vinskribent. Nu ska hon dela med sig av sina kunskaper till Västerås Tidnings läsare. – Det känns väldigt kul och spännande att ha fått den här...tisdag 22/6 20:20

Grillen är laddad inför helgens ölfestival

På fredag går startskottet för ölfestivalen Coppersmith´s med vänner. Men redan under onsdagen tändes grillarna på området. – Köttet ska ligga på grillen i 12 till 14 timmar, så för att hinna måste...onsdag 26/5 16:18

QUIZ

Nu är musikfesten igång – testa dina Mello-kunskaper

QUIZ: Vad kan du om Västeråsbidragen i Melodifestivalen? Under åren har ett antal västeråsare varit med och satt färg på Melodifestivalen, inte minst Loreen som gick hela vägen och vann Eurovision Song Contest med sin låt Euphoria. Frågan är hur mycket du...lördag 6/2 20:00

E-TIDNING