Tobias Barkskog.

Krönika: Ingår Duckduckgo i din digitala kommunikationsplan?

Med strax över 90 procent av den globala sökmarknaden är Google den absolut viktigaste aktören att tänka på gällande företagets synlighet via sökmotoroptimering och betald annonsering. Det betyder dock inte att du helt ska bortse från andra sökmotorer som till exempel Microsofts sökmotor Bing samt den kanske just nu mest spännande utmanaren – Duckduckgo.

Publicerad

Sökmotorn med det udda namnet är inriktade på att skydda den personliga integriteten genom att till exempel inte knyta sökhistorik till enskilda användare. Enligt statistik från Duckduckgo själva har antal dagliga sökningar dubblerats det senaste året och ligger nu på strax över 100 miljoner. Utöver att fler internetanvändare blir medvetna om sin integritet på nätet har ökningen skett tack vare den ökade möjligheten att använda Duckduckgo som förvald sökmotor i både mobiltelefoner och datorer.

Sökmotoroptimering för Duckduckgo fungerar till stora delar på samma sätt som optimering för Google. Jobbar du aktivt med att regelbundet skapa relevant innehåll och med en genomtänkt länkstrategi för din webbplats rankar den med stor sannolikhet redan bra i sökresultatet.

För en bra synlighet på Duckduckgo finns två nya saker som du behöver hantera om du tidigare enbart fokuserat på Google gällande din sökmarknadsföring:

1. Se till att ditt företag finns registrerat på Apple Mapsconnect och kontrollera så att verksamhetsområden, webbadress och övriga adressuppgifter är korrekta. Apple Mapsconnect används på ett liknande sätt som Google My Business. Den senare är väldigt viktig för din synlighet på Google så kontrollera och uppdatera dina företagsuppgifter även där när du ändå håller på.

2. Duckduckgo har ingen egen annonsplattform utan använder Microsoft Ads för de betalda annonserna i sökresultatet. Plattformen gick tidigare gick under namnet Bing Ads och är ett utmärkt komplement för marknadsföring då mindre konkurrens från andra annonsörer ofta ger en lägre kostnad per klick för dina annonser jämfört med motsvarande ord hos Google. Utöver synlighet på Duckduckgo når du så klart även användarna av sökmotorn Bing vid annonsering via Microsoft Ads.

Sammanfattningsvis tycker jag absolut att det är dags att utvärdera om Duckduckgo har en plats i din digitala kommunikationsplan. Observera att det är duckduckgo.com som gäller och inte duckduckgo.se om du vill testa sökmotorn.

Den senare leder tyvärr till en helt felaktig webbplats.

Powered by Labrador CMS