Förra sommaren fanns ett gäng företag på plats för att rusta upp kollohuset Björnöborg. ”För oss känns Företagsvolontärerna klockrent”, säger Julia Schiller på familjeföretaget Öbergs färg. Foto: Helena Andersson

Företagsvolontärerna sätter färg på tillvaron genom välgörenhet

Nu i dagarna var det ett år sedan föreningen Företagsvolontärerna startades efter en idé av entreprenören och företagarprofilen Staffan Braw. – Alla människor vill bidra, även vi inom näringslivet. Kan vi dessutom bidra med våra företags produkter, kompetenser, resurser och eller relationer blir effekterna mångfalt mycket större, säger Staffan Braw.

Publicerad

Företagsvolontärerna vill vara ytan mellan välgörenhetsorganisationerna och företagen genom att göra det enkelt för företag att hjälpa de som hjälper.

– Att göra goda saker ger oss alla människor en skön känsla som vi mår bra av. Men det fina är att samhällsengagemang dessutom är lönsamt. Medarbetare blir motiverade och vill jobba hos företag med stora hjärtan samtidigt som kunder vill göra affärer med dem, säger Staffan Braw.

Men han påpekar att det gäller att vara äkta. Att ha det i sina värderingar. Att spela god för ekonomisk vinning straffar sig förr eller senare.

Tanken att öka företagens samhällsengagemang har Staffan Braw burit på länge. Care of Haus, nuvarande Haus, där han tidigare var delägare, har alltid försökt bidra på olika sätt. Och det var när han fick en djupare insyn i civilsamhällets utmaningar dessa tankar tog sin början.

– Som företagare fick jag vissa veckor säkert fem–tio samtal från organisationer som ville att vi skulle skänka pengar. De flesta gjorde och gör säkert ett fantastiskt jobb, men man blir lite trött. Man kunde heller inte vara helt säker på vart alla dessa pengar tog vägen. Dessutom är det oftast enklare att ställa upp med annat än reda pengar.

Föreningens motto är därför att utgå ifrån vad pengarna ska användas till och fråga efter det, samt att alla värden som skapas oavkortat går till en dedikerad lokal mottagarorganisation.

– Det är en utmaning, men våra egna omkostnader får vi lösa på annat sätt, konstaterar Staffan Braw. Vi har viss finansiering så jag och Amanda Gahm som jobbar med detta kan ta ut varsin halvtidslön. Resten av tiden jobbar vi ideellt, men det håller såklart inte över tid. Därför arbetar vi också med uppbyggnaden av en ”beständig organisation” just nu.

Ett sätt för företag att hjälpa är alltså att helt enkelt bidra med den produkt eller tjänst som det finns har behov av.

Julia Schiller på familjeföretaget Öbergs Färg säger att de alltid försökt bidra till ett bättre Västerås.

– För oss känns Företagsvolontärerna klockrent, konstaterar Julia. Vi är med som partner eftersom detta är en företeelse vi gärna förknippas med.

– Vi försöker också att medverka i så många projekt som möjligt, kompletterar Julias bror Gustaf Schiller. Som när vi och ett gäng företag i somras rustade upp kollot på Björnöborg. Det är otroligt stimulerande att direkt se vilken skillnad vår insats gör. Och när vi målar om en fasad blir det såklart extra tydligt, avrundar han med ett leende.

Enligt Staffan Braw är det oerhört viktigt att företag som ställer upp som volontärer är nöjda och glada samt ser sina ekonomiska vinster i sina insatser.

– Om inte, lär de aldrig vilja vara med igen och säkerligen även tala om detta för sin omgivning. Därför försöker vi undvika att prata om välgörenhet. Samhällsengagemang är viktigt och leder till en god spiral för företagen, vårt samhälle, för civilsamhället och inte minst för de personer som måhända kan få ett lite bättre liv av detta, tillägger han.

Francks kylindustri och deras underleverantörer hjälpte Västerås stadsmission med att få en ny värmepump. Foto: Företagsvolontärerna

En annan nöjd företagsvolontär är Peter Eriksson på Francks Kylindustri som under hösten installerade en klimatanläggning åt Stadsmissionen på Sturegatan.

– Vi fick frågan om inte vår insats blev kostsam i överkant. Det var inte svårt att svara: tvärtom. Detta är vår absolut bästa teambuilding-aktivitet någonsin och då har vi ändå provat både det ena och det andra. Att vi gjorde jobbet på en helg och alla våra medarbetare fick bidra med sin kompetens och egentid, gav dessutom en extra kick för oss alla.

Självklart behöver organisationerna även reda pengar för till exempel löner och hyror. Det löser Företagsvolontärerna genom att anordna aktiviteter under namnet Bra-aw. Här bidrar företagen med värden medan de personer som medverkar betalar en summa som oavkortat går direkt till civilsamhället. Bokar och åker du till exempel en av de matkryssningar som Rederi Mälarstaden bidrar med, betalar du direkt till den lokala barncancerföreningen Junos Kamp och får ett kvitto på din betalning från dem.

Amanda Gahm som slussas in mer och mer för att projektleda dessa aktiviteter glad över att få jobba med detta.

– Detta är ju helt unikt. Det finns inga egentliga begränsningar alls i vilka aktiviteter vi kan genomföra och alla inblandade är alltid så glada och positivt inställda. Att marknadsföra sitt företag genom att bidra med sin produkt och samtidigt hjälpa sina medmänniskor är såklart ett fantastiskt upplägg att medverka i, säger Amanda Gahm.

På en direkt fråga om vilken betydelse Företagsvolontärerna har för Västerås Stadsmission svarar deras direktor Magnus Uhlin såhär:

– För oss har Företagsvolontärerna haft en väldigt positiv inverkan på vår verksamhet. Dels har vi fått en dialog med näringslivet på ett helt annat sätt än tidigare och dels har vi fått ett otroligt bra stöd på ett för oss enkelt sätt. Det har varit allt från ett par timmar expertkompetens till stora installationer.

Vikten av att näringslivet bidrar är stor, menar Staffan Braw.

– Ingen kommun eller annan organisation kan ensamt klara av de stora sociala utmaningar vi tyvärr har i dagens samhälle.

– Tack vare Företagsvolontärerna kan företagare på ett enkelt sätt tillsammans med civilsamhället och det offentliga vara med och styra mot dessa mål på en lokal nivå. Företagen kan därmed själva vara med och skapa det samhälle de vill leva och verka i, säger Braw.

Avslutningsvis får Staffan Braw svara på frågan om vad drömmen är med Företagsvolontärerna.

– Vårt mål är 500 medverkande företag år 2022 och vår vision är att alla Västeråsföretag bidrar genom oss eller på egen hand. Drömmen är kanske att vi inte finns om 8–10 år. Att detta då är både självklart och självspelande!

Amanda Gahm och Staffan Braw. Foto: Pia Nordlander, BildN
Powered by Labrador CMS