Gian-Carlo Grimaldi, Eddy Slättenhäll och Daniel Hellsten vill ta möten genom event till en ny, högre nivå i Västerås. Foto: Helena Andersson

Event Group ser en ljus framtid i mötesstaden Västerås

”Kommunikation genom möten mellan människor – det är vad allt handlar om”. Västeråsbaserade företaget Event Group tar möten genom event till en ny, högre nivå. De vill ge andra företag inspiration och idéer för att skapa välorganiserade, genomtänkta strategiska event på ett professionellt sätt.

Publicerad

Eddy Slättenhäll, Gian-Carlo Grimaldi och Daniel Hellsten, som alla har lång erfarenhet inom den nationella nöjesindustrin, startade företaget för drygt 3 år sedan. Idag utgör de tillsammans med Therese Winbladh och Frida Jinnevång Event Group. Alla fem jobbar som projektledare, i team, men med lite olika kompletterande spetskunskaper i grunden.

Och företaget går bra.

Redan i år hamnade Event Group på åttonde plats när branschorganet Eventeffekt rangordnade 60 tillväxtraketer inom den svenska eventbranschen.

Vad är då nyckeln till framgångarna?

– De säger att de har en gedigen kompetens och erfarenhet av hur ett event ska planeras och genomföras, och att det är en av deras stora styrkor.

– Vi är i grunden ett stöd och bollplank när det kommer till planering och genomförande av ett event. Vi hjälper våra kunder att definiera vad mottagarna ska uppleva, vad de ska känna i kroppen när de går ifrån eventet.

– Fler och fler upptäcker att man kan kommunicera företagets budskap via event istället för traditionell marknadsföring när man använder det levande mötet som kommunikationsmedel, säger Daniel.

Eventbranschen har förändrats de senaste åren. Tidigare innebar ofta begreppet event att man planerade för en fest eller ett kvällsarrangemang. Idag jobbar företagen mer med eventet som verktyg i alla slags levande möten där man vill förmedla ett budskap i strategiskt syfte för att nå en målgrupp.

– Vi har alla jobbat på en nationell och även internationell nivå tidigare och tänkte att det vore kul att även fokusera mer på verksamheten här i Västerås. Vi såg att det fanns ett hål i marknaden här för välplanerade event på en hög nivå, säger Daniel.

– Företagen här i Västerås har vaknat till, det pyr av energi, och att en träff består av en vd som gör en powerpointpresentation, som tidigare, det räcker inte längre. Man vill vara mer kreativ än så och vi märker att det finns en ökande nyfikenhet för att jobba professionellt med eventplanering även här i stan, säger Eddy.

Målet med företagets event är att man vill förmedla mer känsla och mer innehåll – kontent. Det ska vara modernt, rörligt och högupplöst.

– En av våra spetskompetenser är att vi är duktiga även på den tekniska biten, vi använder oss av våra olika kompetenser som projektledare men tar sen hjälp av varandra, säger Gian-Carlo.

De flesta branscher går mot en mer digitaliserad värld och Event Group säger sig ligga i framkant i eventbranschen.

– Vi kan redan i planeringsstadiet exempelvis inspirera en kund med vr – virtual reality då en kund kan ”kliva in” i eventet i 3d med 3d-glasögon och få se precis hur eventet kan komma att se ut, säger Daniel

– Till exempel har vi gjort digitala ritningar av hur en lagerlokal kan tänkas se ut efter ett vi har jobbat med den, säger Gian-Carlo.

Event Group jobbar med ett flertal större företag och varumärken, men nu har de märkt att även mindre och medelstora företag börjar använda event som ett sätt att nå ut.

– Vi startade omvänt. Vanligtvis startar företag lokalt för att sen växa och arbeta nationellt, men vi gör tvärt om och tänker nu att vi gärna vill hjälpa våra kunder i vår hemstad Västerås.

Företaget vill även bidra till att Västerås blir en ännu attraktivare mötesstad.

I Event Group jobbar alla fem som projektledare och är de som i samverkan med företaget bland annat hittar rätt föredragshållare, moderator, upplägg, körschema, känsla, budskap, ljusdesign och annat, beroende på syftet med eventet och hur det ska kommuniceras.

Allt startar vid skrivbordet där eventet skräddarsys. Vilka ska komma, vilket är syftet, vad är målet och vad fylls eventet med för innehåll.

– Ofta har kunden en tanke, de kanske har sett något bra och undrar om man kan göra något liknande, där kan vi ge tips och råd om hur man får till ett möjligt event, säger Gian-Carlo.

Nätverket, telefonboken och allas gemensamma år i branschen är en av förklaringarna till att Event Group har lyckats så bra.

– Vi har som sagt alla fötterna i och en bakgrund inom den nationella eventbranschen. Där har vi inspirerats och lärt oss eventproduktion och genom åren sett och upplevt saker vi kan plocka över och använda i vår verksamhet, säger Eddy. ­En stor fördel är att vi jobbar med och träffar så många olika kreativa, produktiva människor i vår vardag. Det blir en härlig ryggsäck av idéer och möjligheter, en bra bas, fortsätter han.

Ett event är en investering som kostar både tid, pengar och energi. Att slarva då blir kostsamt.

– Vi kan med all säkerhet säga att vilken nivå man än befinner sig på så kan man få hjälp att göra sitt evenemang till något som ger utväxling i framtiden, säger Eddy.

– Vi vill inspirera folk, lyfta Västerås till en ny nivå, visa vad man faktiskt kan uppnå med ett professionellt event, vad man faktiskt får ut i andra ändan. Vi är inspiratörer, säger Daniel.

– När man kommer till ett av de event vi skapat vill vi inte att man ska luta sig tillbaka i stolen och fundera på när det är slut, vi vill att man som gäst ska luta sig framåt och vara intresserad och bli engagerad, då trivs vi som bäst! avslutar Eddy.

Powered by Labrador CMS