Polisen varnar för telefonbedrägerier riktade mot företag
Bedragare har utvecklat ett nytt tillvägagångssätt för att lura företag.
Polisen har noterat ett mönster med bedragare som riktar in sig specifikt på företag, berättar Maria Karlsson från polisen Region Mitt.
– Vi ser ett nytt tillvägagångssätt när det gäller telefonbedrägerier där företagare blir uppringda av vad de tror är en anställd på ett inkassoföretag som frågar om företaget gjort ett specifikt köp och att detta köp ska ha haft en annan leveransadress än företagets egen adress.
– Bedragaren påstår även att fakturan från köpet är obetald och är på väg till inkasso, säger hon.
Om brottsoffret nappar inleds nästa steg av bedrägeriet.
– Bedragaren kopplar sedan företagaren vidare till ”bankens säkerhetsavdelning” för att företagaren ska få hjälp med den obetalda fakturan. Vilseledandet fortsätter genom att företagaren får höra att det har gjorts utlandsbetalningar från företagets konto och blir vilseledd att använda sitt bank-id.
Flera företag har förlorat pengar på grund av det fräcka bedrägeriet.
– I de anmälningar som inkommit har bedragarna enbart fokuserat bedrägerierna mot företagets namn och deras konton. Detta slutar tyvärr i flera fall med att pengar försvinner från företagets konto, säger Maria Karlsson och fortsätter:
– Vare sig du är privatperson eller företagare – logga aldrig in på bank-id på uppmaning av någon annan! Avsluta samtalet så fort som möjligt!