GreenGlass UF. Axel Ekström (produktionsansvarig), Felicia Ranhem (vd), Simon Wu (ekonom) och Axel Wadsten (säljare). Saknas på bilden gör Hampus Säveros som är marknadsförare.

Hållbara affärsidéer var heta på UF-mässan

På onsdagen var UF-mässan tillbaka efter en lång pandemipaus och Västerås Arena flödade av liv, entreprenörskap och goda idéer.

Publicerad

UF-mässan är tillbaka efter pandemin och det med besked. Under onsdagseftermiddagen rådde full aktivitet i Västerås Arena på Rocklunda när 150 utställande UF-företag visade upp sig själva och sina affärsidéer.

Många av företagen fokuserade på just den hållbara aspekten, ett tydligt exempel är Seasoning UF som vann tre priser, varav ett var Årets UF-företag, för sin säsongsbetonade kokbok med recept från lokala restauranger och kockar i Västerås.

Några andra som satsade på en hållbar affärsidé är GreenGlass UF. Axel Ekström, Simon Wu, Felicia Ranhem, Axel Wadsten och Hampus Säveros går på ABB-gymnasiet i Västerås och hade som mål att driva ett miljömedvetet UF-företag.

Bildspel från UF-mässan 2023:

UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023
UF-mässan Västmanland 2023


– Vi återanvänder gamla glasflaskor och tillverkar dryckesglas, vaser och ljusstakar. Det är ett hållbart sätt att ge de här flaskorna ett nytt liv, säger Axel Wadsten.

Han fortsätter:

– När vi skulle grunda företaget visste vi att vi inte ville göra något som skulle bidra till överkonsumtionen, så vi valde att göra det här. Jag såg idén på TikTok om att skära i glasflaskor och tyckte att det såg roligt ut, sedan undersökte vi hur vi kunde använda det och började se oss om efter eventuella samarbetspartners och sen bar det iväg.

Hur har den här resan varit?

– Den har varit väldigt bra, vi har lärt oss väldigt mycket på vägen, säger Axel Ekström.

Har ni några planer på att fortsätta driva företaget även efter UF-perioden?

– Vi har inga planer på att fortsätta med just det här, men erfarenheterna vi har fått kommer vi verkligen ha nytta av i framtiden, säger Axel Wadsten.

Powered by Labrador CMS