Emil Skärås har nu avslutat en speciell säsong på racingbanan. Han gjorde det från pole position och med att bli bästa icke inhemska förare i Porsche Carrera Cup Italia. Foto: Dario Trisologio

Rookien Skärås avslutade säsongen från pole position

Legendariska Monza avslutade säsongen i Porsche Carrera Cup Italia. Västeråsaren och rookien Emil Skärås firade det genom att starta från pole position i det allra sista racet.

Publicerad

Med en bra förberedelse för nästa säsong så kommer jag definitivt att vara med och slåss där uppe

Som ende svensk bland de 37 förare som startat i den italienska serien hade västeråsaren mycket att lära. En uppgift han klarade med beröm godkänt. Belöningen blev att han fick besöka pallen en gång (i Misano) och rundade av med att starta från pole position på legendariska Monza.

– Jag kände mig taggad att avsluta säsongen på bästa sätt och jag tycker vi gjorde bra ifrån oss, säger Emil Skärås i ett pressmeddelande.

Kvalet var som vanligt en rysare. Otroligt jämnt! Reglerna ger att de tio snabbaste får göra ytterligare ett kval, där det gäller att göra ett enda ultrasnabbt varv som avgör startposition.
Bara att ta sig vidare till Q2 är en konst i sig. Emil var sjua i Q1 och åtta i Q2, 24 tusendelar från femte plats och 3,5 tiondelar från pole position. Små marginaler, på en Grand Prix-bana som mäter 5 793 meter.

– Två av mina varv var riktigt bra, och med de bästa delarna från båda varven hade det räckt långt. Topp 4 var inom räckhåll, enkelt. Surt, men å andra sidan skönt och veta att farten fanns där.

Under race 1 höll sig Emil Skärås kall och utanför allt trubbel som blev runt omkring. Gjorde en viktig omkörning och slutade sexa.

– Mycket viktigt! För man vänder på startordningen för de sex främsta till race 2. Alltså fick jag för första gången starta i främsta rutan.

Därifrån gjorde han en bra start och höll undan genom de första kurvorna. I den sista blev han dock, omkörd av teamkompisen Aldo Festante, som senare vann loppet.

– Då hade jag inte riktigt fått upp tempen i mina framdäck, förklarar Emil.

I en senare närkamp, sida vid sida med en konkurrent, bromsade Emil någon centimeter för sent till kurvan, vilket gjorde att han tvingades ta en escape-road för att komma tillbaka på banan. Genast tappade han ett par placeringar och slutade femma.

– Såklart besviken över att inte få kliva upp på pallen. Men men, man får heller inte glömma att det är otroligt hög nivå på förarna runt omkring och att alla har betydligt mycket mer erfarenhet än vad jag har.

Det var också något ledarna för Team Ombra påminde honom om. Att komma helt ny in i ett getingbo, där många kört Porsche i flera säsonger, är inte lätt. Efter de sex racehelgerna i Porsche Carrera Cup Italia slutade Emil tia totalt. Bästa icke inhemska förare och näst bästa rookie.

– De sa att med en bra förberedelse för nästa säsong så kommer jag definitivt att vara med och slåss där uppe.

Där är fokus nu, att jobba stenhårt för att få ihop en bra budget och kunna förbereda sig på bästa sätt.

– Nästa år kommer vara "Make it or break it".

Efter en bra start kunde Emil Skärås ta ledningen i race 2 på Monza. Foto: Dario Trisologio
Powered by Labrador CMS