
Här får cyklisterna företräde att åka över
Har du uppmärksammat att Västerås fått en del rödmarkerade övergångsställen? Det är cykelöverfarter där andra regler gäller än vid ett vanligt övergångsställe.
Tittar man på vilka som dödar flest människor i trafiken så är det motortrafiken, medan att cykla eller gå bara leder till bättre folkhälsa och bättre mående

Om man som bilist stöter på ett rödfärgat övergångsställe ska man ge cyklisten, eller mopedisten, företräde i motsats till de vanliga omarkerade övergångsställena där cyklister och mopedister har väjningsplikt mot fordonstrafiken.
Nu har Västerås fått ett antal nya röda överfarter för cyklister och förare av moped klass II som är ute på eller just ska färdas ut på cykelöverfarten.
Västerås Tidning pratade med Peppe Hämeenniemi, ordförande i Cykelfrämjandet Västerås, som berättade att Cykelfrämjandet har varit aktiva påtryckare för att Västerås stad ska börja bygga de nya cykelöverfarterna.
– Vi har påpekat detta i detaljplaner, i cykelrådet och andra forum vi träffat politiker och tjänstepersoner.
Hur ska man som cyklist tänka med de nya röda överfarterna?
– Det röda är inget lagkrav utan en färg som Västerås stad har valt att måla de nya cykelöverfarterna med. Det finns ingen skillnad som är riktad mot cyklisterna som berättar att den korsande trafiken har väjningsplikt, det finns däremot en skylt riktad mot bilisterna. Skylten ser ut som en ”här går man-skylt” fast med en cyklist istället. Vi önskar att lagstiftaren hade sett till att det även fanns en skylt för cyklisterna så de vet att de kommer till en cykelöverfart.
Peppe Hämeenniemi säger att han tycker att cykelöverfarterna flyttar ansvaret till bilisten då det är bilisten som framför ett stort och tungt fordon och som har ansvaret att köra säkert.
– Tittar man på vilka som dödar flest människor i trafiken så är det motortrafiken, medan att cykla eller gå bara leder till bättre folkhälsa och bättre mående.
Avslutningsvis säger han att det är glädjande att Västerås äntligen tagit steget drygt sju år efter att det beslutades att det skulle byggas cykelöverfarter.
– Nu ser vi fram emot att det byggs snabbcykelstråk med cykelöverfarter där all korsande trafik har väjningsplikt. Detta skulle verkligen göra det säkrare och attraktivare att cykla i Västerås.