Han får betala för hantverkarens miss
Mathias Lundqvist tvingas betala för en felaktig badrumsrenovering han lät göra 2017. Företaget som orsakade felet vill inte ta något ansvar för skadorna.
Mathias Lundqvist köpte 2017 en villa på Nordanby och lät totalrenovera huset under 2017 och 2018. Han sålde huset 2020. Familjen som köpte huset upptäckte i år att badrummet var vattenskadat.
I september i år gjorde försäkringsbolaget Folksam en inspektion av badrummet. Inspektionen visade att badrummet var vattenskadat. Skadan berodde på ett ”utförandefel”. Det visade sig att tätskiktet, som ska förhindra att fukt tränger in i väggar och golv, lagts på ett felaktigt sätt.
En byggföretagare, som sett badrummet, säger till Västerås Tidning, att golvet bland annat lutat på ett felaktigt sätt vilket gjort att vattnet inte kunnat rinna ut som det ska.
– Det var bakfall på hela tätskiktet, säger företagaren, som vill vara anonym.
Mathias Lundqvist kontaktade Västeråsföretaget Dinda Bygg som gjort badrumsrenoveringen. Enligt Mathias Lundqvist nekade Dinda Bygg till att ha gjort något fel. Dinda Bygg menade att någon måste ha brutit upp tröskeln till badrummet, vilket ska ha orsakat skadorna. Därefter har Mathias Lundqvist haft väldigt svårt att få tag på företaget.
Familjen som köpte huset av Mathias Lundqvist har nu själva sålt huset med en överenskommelse om att badrummet ska renoveras. Mathias Lundqvist tvingas nu själv betala för en ny renovering av badrummet.
– Det är skevt att jag måste gå ut med 150 000 när det kunde ha gått på företagets försäkring, säger han.
Ett hårt slag
Den stora utgiften blir ett hårt slag för Mathias Lundqvist och hans familj.
– Det har varit förödande, säger han.Företag som följer branschreglerna ska efter en badrumsrenovering kunna lämna ett så kallat våtrumsintyg till kunden för att visa att att allt gjorts enligt reglerna. Trots flera försök har Mathias Lundqvist inte fått Dinda Bygg att lämna ut ett sådant intyg.
Mathias pappa, Peter Lundqvist, har också varit i kontakt med Dinda Bygg och erbjudit sig att stå för materialkostnaden om bara företaget renoverar det skadade badrummet.
– Men de skiter i det, säger Peter Lundqvist.
Enligt lagen har köparen av ett hus rätt att få kompensation av säljaren för fel i huset så långt som tio år efter köpet. Mathias Lundqvist vill därför uppmana andra att vara väldigt noggranna när de väljer hantverkare.
– Det är en uppmaning och en varning till andra som bor i närheten, säger han.
Så minskar du risken för byggbesvär
Ottar Kraemer, är konsumentjuridisk rådgivare inom kommunen. Han berättar att hantverkstjänster tillhör de branscher som de senaste åren har haft flest rapporterade problem.
– Det är bland de dyraste saker man tar sig för. Då ökar benägenheten att anmäla, säger han.
De viktigaste åtgärderna för att undvika problem görs innan arbetet börjar. Tidningen Råd & Rön har en lista över företag som inte följer Allmänna reklamationsnämndens, ARN:s, beslut. Dessa ska man undvika.Det är också bra att anlita ett företag som är auktoriserat av en branschorganisation. Dessa företag ska följa de regler som gäller för exempelvis badrumsrenovering. Är företaget inte auktoriserat kan ditt försäkringsbolag komma att ifrågasätta ditt val vid eventuella fel.
Viktigt att dokumentera
Vidare är det viktigt att ha ett skriftligt avtal för vad man kommit överens om med företaget. Mallar för avtal om hantverkstjänster finns på Konsumentverkets hemsida.Uppstår det trots allt fel gäller det att dokumentera och kommunicera. Fotografera det som ser fel ut och för dagbok över vad som händer. Det finns möjlighet att ta in en besiktningsman redan innan arbetet är klart, om man misstänker att allt inte står rätt till. Kommunens konsumentvägledare kan ge råd.Kommer man som köpare inte överens med företaget får man vända sig till Allmänna reklamationsnämnden, ARN, eller till tingsrätten.