Hallstapendlare besviken på bussarna
Färre bussar från Hallstahammar till Västerås leder till trängsel på bussarna och en resenär är orolig över att det ska inträffa en olycka
Sedan i höst går det färre bussar mellan Hallstahammar. En läsare är besviken på att detta har lett till mer trängsel under vissa tider då många åker.
Enligt läsaren medför de färre bussturerna att bussarna ”packas helt överfulla med fullt av människor som står upp i gångarna”. Det kan stå uppemot 30 personer i mittgången när bussen färdas på E18 i en hastighet på 100 kilometer i timmen.
– Ska det behövas en tragisk olycka för att det ska bli ett slut på denna galenskap?, skriver han.
Tåg finnes
Mats Ellman är enhetschef för planering och utveckling på kollektivtrafikförvaltningen i region Västmanland. Han hänvisar till att det också går tåg mellan Hallstahammar och Västerås.
– I rusningstid, 06.00–08.00 och 14.00–18.00 har utbudet för buss 511 förändrats från att avgå var 15 minut till var 30 minut från Hallstahammar till Västerås. Tågtrafiken går, generellt, med 30-minuterstrafik under perioderna vilket gör att ett tätare utbud av kollektivtrafik (än var 30 minut) från Hallstahammar till Västerås uppnås, skriver Mats Ellman på e-post till Västerås Tidning.Mats Ellman känner till att det finns människor som är missnöjda med förändringen av busslinjen.
– Ja, det förekommer klagomål på att det under vissa tider på dagen inte finns sittplatser till alla resenärer som väljer buss. Främst förekommer det synpunkter på en till två turer på morgonen då många resenärer föredrar buss framför tåg. Detta är inte en önskvärd situation då vi eftersträvar att alla resenärer ska kunna ha sittplats när man reser i den regionala trafiken. Samtidigt måste vi tänka långsiktigt, regionen har ett ansvar att skapa ett hållbart, säkert och ekonomiskt försvarbart kollektivtrafiksystem. Därför är det avgörande att fler väljer tåget, ett trafiksystem som regionen har gjort stora investeringar i. Tåget har kapacitet att ta många resenärer, det minskar klimatpåverkan och är det alternativ som bäst kan möta framtidens behov. Vi arbetar för att bibehålla den höga regulariteten och med att förbättra punktligheten för att göra tåget mer attraktivt – det är en nyckel för att minska trängseln på bussarna och öka säkerheten.
Oklar framtid
Mats Ellman är dock förtegen om huruvida det kommer att ske någon förändring i framtiden med anledning av klagomålen.
– Vi följer beläggningen dagligen för att samla bilden över tiden, allt för att kunna fatta rätt beslut om kapaciteten i buss- och tågtrafiken. Vi kan idag inte säga om eller vilka åtgärder som kan bli aktuella, avslutar Mats Ellman.