Tobias Barkskog.

Krönika: SEO hetare än någonsin

Den av pandemin och hemarbetet påskyndade omställningen till mer digitala arbetssätt har även spillt över till företagens inställning till vikten av sökmotoroptimering. Det är i varje fall min upplevelse utifrån en kraftigt ökad efterfrågan från kunderna samt att många kollegor i branschen verkar dela den synen.

Publicerad

Sökmotoroptimering, eller SEO som det vanligtvis förkortats, är enkelt beskrivet det arbete som genomförs med kodförändringar, innehåll, struktur, länkar och laddtider på en webbplats för att ge den så bra förutsättningar som möjligt att visas högt i sökresultatet på Google.

För ja, även om det visserligen finns andra sökmotorer, som till exempel Bing och Duckduckgo, är det rankingen på Google som alla fokuserar på för den svenska marknaden.

När jag började med SEO strax efter millennieskiftet togs även hänsyn till Lycos, Alltheweb och framför allt Altavista men intresset för dessa försvann i den takt Googles marknadsandel sköt i höjden.

Det förekom ett tag att kunder avvaktade att lägga tid och pengar på SEO för Google i väntan på att nästa aktör skulle ta över sökmotormarknaden. Så här 20 år senare kan jag inte låta bli att fundera på om de fortfarande väntar.

I framtiden kommer både sökbeteende och marknadsledare förändras men istället för att fortsätta vänta och därmed missa affärsmöjligheter är mitt råd att ge hemsidan möjligheten att ranka bra. Vissa moment inom SEO kräver teknisk kunskap men de flesta företag kan lösa den viktigaste komponenten på egen hand, nämligen själva innehållet. För att ge ett konkret exempel har ni en ny blå skottkärra i sortimentet och vill då ranka bra på just ”blå skottkärra”.

Det ni då gör är följande:

1. Skapa en ny undersida med Blå skottkärra som rubrik och med en beskrivande text på minst 500 ord där orden blå och skottkärra förekommer i en mängd som känns naturlig när du läser texten. Använd gärna synonymer och böjningar av orden.

2. Se till att bildernas filnamn och alt-taggar beskriver motivet.

3. Leta på minst tre andra undersidor på din webbplats som handlar om skottkärror eller trädgårdsredskap och gör en kort text om den fina blå skottkärran med en länk till den nyss skapade undersidan.

4. Lägg in en återkommande aktivitet i din kalender om att du en gång per kvartal går in och kompletterar sidan om den blåa skottkärran med ny relevant information.

5. Till sist en effektiv bonusåtgärd. Har ni bra kontakt med några kunder som driver trädgårdsbloggar så tipsa dem om er nya produkt och fråga om de är intresserade av att skriva om den och länka till er nya undersida.

Det finns såklart enormt många fler åtgärder som förbättrar rankingen men som med allt annat ger det bättre resultat att börja enkelt och sedan bygga vidare med kunskap och erfarenheter än att inte börja alls.

Powered by Labrador CMS