Debut med mersmak för Liljeström i V8 Thunder Cars
Västerås Motorsällskaps Emelie Liljeström har gjort sin debut som förare i den svenska V8 Thunder Cars-serien. Hon gjorde det som sjua och nia på Mantorp Park i helgen. – Jag är nöjd med att jag förbättrade mina tider hela helgen, säger 21-åringen.
För bara en månad sedan blev det klart att Västerås racingstjärna Emelie Liljeström tar nästa kliv i sin karriär – V8 Thunder Cars för teamet Bryntesson Motorsport.
I helgen satte hon sig bakom ratten på sin Ford Mustang GT med 450 hästkrafter för premiärracen på Mantorp Park.
Det slutade med en nionde. och en sjundeplats.
– Man är ju en vinnarskalle så det är klart att jag kanske inte är nöjd med placeringarna. Men det var andra gången jag satt i bilen och jag är nöjd med att hela tiden förbättrade mina tider, säger hon.
I fjol körde Västeråstjejen med framgång internationell långloppsracing – endurance – vilket hon fortsatt med även i år.
– Jag var nere på Spa nyligen och tävlade. Men det är V8 Thunder Cars till 110 procent som gäller. Det känns jättebra att vara tillbaka i svensk racing.
Senast hon körde på svenska banor var säsongen 2015, då det blev några race i STCC.
Nu har hon klart med en full säsong, dessutom i ett starkt team.
– Känns otroligt skönt att ha en hel säsong spikad. Det känns som att jag klivit upp ett steg. Det är helt andra förutsättningar nu.
Västeråstjejen är teamkamrat med 24-årige Mattias Lindberg, som vann hela mästerskapet 2015 och inledde årets säsong med en dubbelseger på Mantorp.
– Vi gick faktiskt på racinggymnasiet i Mjölby ihop och känner varandra bra. Klart han hjälper mig jättemycket med sin erfarenhet från V8-serien, det kunde inte bli så mycket bättre. Otroliga förutsättningar, säger Emelie.
Hon har sin teamchef Tony Bryntessons fulla stöd:
– Emelie är en duktig förare med stor potential, vilket hon visade på vårt officiella test i höstas, säger han. Hon är en stor talang som har potential att göra mycket bra resultat. Jag ser verkligen fram emot att få arbeta med Emelie, säger Bryntesson.
Vilken är skillnaden på att köra denna V8 jämfört med andra bilar du suttit i tidigare?
– Att den har en stel bakaxel är väl den största skillnaden. Det gör att det krävs ett helt annat körsätt i de här bilarna. Man är upplärd att köra så mjukt som möjligt och få farten med sig ut. Här är principen helt enkelt att ju hårdare du kör, desto snabbare går det, haha.
Som mest på Mantorp Parks raksträckor kom Västerås racerdrottning upp i hastigheter uppåt 270 km/h.
Nästa deltävling i V8 Thunder Cars-serien – som förutom att ha SM-status även ingår i nystartade nordeuropeiska mästerskapet NEZ – går i finska Ahvenisto 2–4 juni. Då får Emelie Liljeström även kvinnligt sällskap på banan i form av finländskan Emma Kimiläinen, som hon senast tampades mot i STCC.
Målsättning med säsongen?
– Jag vill ju verkligen vara med tidsmässigt och känna att jag hela tiden förbättrar mig. Sedan hade ju en pallplats fram mot slutet av säsongen varit hur kul som helst, säger Emelie Liljeström.