Foto: Stefan Lindgren×1 / 2Visa bildtextBild 1 av 2

Vikman siktar högt i drifting-SM

Under påskhelgen avgörs den första deltävlingen i årets SM-serie i drifting. Västerås Tidning har besökt västeråsaren Emil Vikman som är en av tre lokala förare som ställer upp i SM under 2018. – Jag är extremt taggad och det ska bli jättekul att komma tillbaka på banan igen och ladda så hårt man kan, säger Emil Vikman till Västerås Tidning.

Publicerad

20-årige Emil Vikman från Västerås är en av de yngsta deltagarna i årets SM, kanske rent av den yngsta chauffören. Motorintresset startade tidigt för den målmedvetne västeråsaren.

– Min bakgrund är väl att jag började att köra fyrhjuling för ett antal år sedan när jag var liten. Jag har alltid tyckt att det varit roligt att sladda med alla fordon som jag har kört: När jag var 15 år köpte jag min första bil och började att sladda på isen. När is säsongen tog slut behövde jag en sommarbil och då köpte jag en S14, och därefter startade allt. Det har blivit allt mer extrema byggen genom åren, det startade en dag på sjön och nu står man här.

Under fjolåret gjorde Emil sin första tävlingssäsong då han körde den tuffaste SM-klassen. Allt gick inte riktigt som planerat och Emil ger sin summering av sin debutsäsong.

– Det blev SM på en gång, det var min första tävlingssäsong någonsin. Jag ville utvecklas och köra mot andra chaufförer. Absolut kan man ha kul på en vanlig dag på banan, men jag ville verkligen mäta mig med de bästa och känna tävlingsinstinkt och nerver. Att tävla var ett naturligt steg för att ta mig framåt och växa i sporten, säger Emil och fortsätter.

– Men min debutsäsong blev väldigt kort kan man säga, kortfattat gick det inte riktigt som jag tänkt mig. Jag laddade inför säsongen med en nybyggd bil och ett koncept som jag trodde skulle fungera. Men jag drogs med problem under hela säsongen, det var motorer som gick sönder, växellådor som pajade och i stort sätt allt som kan gå sönder gick sönder. Det var något på varje SM-deltävling och vi hade inte ett event som var fritt från problem. Det var ganska jobbigt eftersom jag oftast körde kval som gick hyfsat bra, men direkt när huvudtävlingen drog igång blev det pannkaka av allt.

Vad har du lärt dig av fjolårets motgångar?

– Nu har jag tagit hjälp och fått en otroligt välbyggd bil. De delar som det varit problem med har vi bytt ut till andra delar. Vi har en ny växellåda och en ny motor som jag hoppas ska fungera mycket bättre.

Vad var det som skapade mest problem under förra säsongen?

– Det var motorerna, jag hade fyra motorer som gick sönder. Det var bara att köpa på sig och bygga för efter varje tävling fick jag riva ur och byta motor. Det var tyvärr så tråkigt som det kan låta, det var inte alls kul. Ett tag tappade jag lite motivation men med tanke på vilka företag som stöttar mig kände jag att det här är så pass kul att det bara var att fortsätta.

I år startar säsongen rekordtidigt och den största förbrukningsvaran inom driftingen är däcken, hur många däck gör du av med under en tävlingssäsong?

– Ska man räkna med en full säsong med träning och tävling kan man räkna med mellan 120–150 däck. Man kan räkna med att ett däck kostar runt 1 000 kronor. Det blir en rätt stor kostnad under en säsong och på högsta nivån satsas det fullt ut och den ekonomiska biten är tuff och svår att ta sig igenom, men man gör allt man kan för att göra det. Driftingen är ens liv och det är det man vill hålla på med och jag lägger mer än gärna pengar på det.

Hur ser du på årets säsong och hur ser din satsning ut?

– Ambitionen och mitt mål är att få så mycket körtid som jag kan, sedan vill jag växa som chaufför. Jag vill ta nästa steg och det här är en bit på vägen. Målet är att utvecklas och fajtas – jag ska vara med i toppen.

Under påsken är det SM-premiär, hur ser du på den?

– Det är ett otroligt häftigt event och det ska bli kul att köra inför en stor publik. Tävlingen går under Bilsport Performance och Custom Motor Show på Elmia i Jönköping. Det blir helt enkelt en bra start på säsongen och det kommer att bli en spännande tävling, avslutar Emil Vikman.

Foto: Stefan Lindgren

ÅRETS SM-DELTÄVLINGAR

30–31 maj Elmia Jönköping

27–28 april Mantorp Park

29–30 juni City Drift Skara

11–12 augusti GTR Motorpark Eskilstuna

1–2 september Sundsvall Raceway

Övriga lokala förare: Linus & Victor Joensuu som tävlar för MSK Hammaren

Powered by Labrador CMS