
Västeråsarens uppvisning på StreetWeek
StreetWeek Sweden är en dragracingtävling för bilar registrerade för allmänt bruk, skattade och besiktigade, men de är mer byggda för att gå snabbt rakt fram i 201 meter mer än att vara bekväma de längre transportsträckorna man kör mellan banorna. Västerås har haft flera representanter med under veckan som samtliga genomförde tävlingarna.
Tävlingen körs nämligen på fem olika banor i Sverige över fem dagar och de tävlande måste köra transportsträckorna på egen hand med tävlingsbilen utan hjälp, inga supporterbussar eller extra utrustning. Bara de som får plats i bilen får meka med den, som en Gumball 3000 fast där man tävlar på banor istället för på vägen.
I år startade veckan i Laxå, kördes sedan i Dala-Järna, Hudiksvall sedan vidare till Orsa och Lindesberg för att åter avslutas i Laxå med prisutdelning. Under veckan har förarna tävlat, reparerat allt som gått sönder, kört till check-points, mekat lite till och ibland då tid fanns även ätit och sovit lite.
2019 är nu tredje året för denna nu mycket populära och växande tävling, både bland förare och åskådare. Tävlingen är så populär att det finns en lång reservlista när dagen för start närmar sig. Två Västerås bilar fanns med bland startande då de kört tidigare år, medan ytterligare två bilar anslöt sig efter att andra lämnat återbud.
Stefan Johansson körde för tredje året med sin #32 Ford Mustang i klassen Pro Touring, även om avsikten var att köra med en nybyggd Lincoln Mk VIII, men det blev inte klar i tid så Stefan körde Mustangen en vända till. Det blev en 22:a plats i klassen med en snittid på 8,5855 sekunder från alla fem banorna. Stefan var nöjd vid avslutningen i Lindesberg och summerade veckan som “den bästa semestern man kan ha!”
På platserna bredvid i depån stod mor och son Eklund som båda tävlade i Street Outlaw klassen. Gerd med sin #101 Plymouth Satellite och Nick med sin #131 Plymouth Barracuda.
Gerd Eklund var sen inhoppare från reservlistan och detta var första året med på StreetWeek, men hon har kört i många år på Kjula, Tullinge, Tierp och även Lindesberg med Plymouthen som hon köpte 1996.
– Veckan har gått jättebra, satt personbästa. Det enda som gått snett är att jag slet av en kabel och tappat en mutter, sa en mycket nöjd men trött Gerd som inte fått någon hjälp av maken Uffe då han kört husbilen och därmed inte får meka med tävlingsbilen.
Gerd slutade på en 14:e plats med en snittid på 6,7758 sekunder.



Sonen Nick Eklund körde StreetWeek för tredje året och gjorde ett mycket strakt intryck på publiken. Att han slutade på 10:e plats i Street Outlaw klassen med en snittid på 6,5814s är det nog få som lagt märke till, utan snarare den häftiga bakhjulsåkningen, något man tydligt sett i tävlingens Facebookgrupp där många bilder och video lagts ut på Nicks framfart.
Nick sista runda var nog en av de största bakhjulsåkningarna, dock med resultatet att han slog ner fronten i banan så hårt att oljetråget sprack. Följden var biltransport tillbaka till depån vilket innebär att tiden från den rundan ströks. När jag påpekar att mak kan köra med wheelie-bars (stödhjul längst bak som förhindrar att bilen går upp för högt) får jag ett kort svar “Det är ju en gatbil!” och förstår att Nick är inte speciellt oroad över att få meka lite extra, nu är det bara fram med en svets, täta oljeläckan och sedan vidare till målgång i Laxå.
Den fjärde Västeråsföraren var nykomlingen Johan Johansson som körde sin Pontiac LeMans Cab tillsammans med svågern Johan Alfredsson runt StreetWeek för första gången. Johansson var långt ner på reservlistan när han gjorde en testanmälan, men när hans namn fanns kvar på listan och det bara var ett halvdussin bilar före insåg de att detta var på allvar. Bilen stod redo när samtalet kom från organisatören Mats Appelgren. Det hela slutade med en 13:e plats i True Street klassen och en snittid på 7,2090.
Johan Johansson har både tävlat och byggt bilar i 20 år då han började med en Camaro i ET-klasser på strippen, men detta är första året då han kört StreetWeek. Det kändes som att det säkert blir fler. Som tävlande har man förtur med anmälningen till nästa års runda och troligtvis får vi se de båda Johan med deras LeMans med big-block Pontiac V8 på 462ci (ca. 7,6 liter) med förgasare.
Tidigare i somras hade även västeråsaren Stefan ”Totte” Carlsson en mycket lyckad tävlingsvecka när drog ut på den så kallade Norrlandsturnén, eller 'Northern Swing' som TopDoorlammer- tävlingarna i Sundsvall och Piteå kallas. Han kunde inte hoppats på mycket bättre resultat. Ett SM-guld från Sundsvall och final i Piteå.

